Osoba Jana Pawła Gawlika, legendarnego dyrektora Starego Teatru w Krakowie łączącego przez pewien czas tę funkcję z kierowaniem Teatrem TVP w Warszawie, mimo upływu lat budzi nie tylko zainteresowanie, ale i emocje badaczy naszej społeczno-teatralnej historii. Autorka odkrywa nieznane fakty, ujawnia konteksty, odsłania kulisy…
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Osoba Jana Pawła Gawlika, legendarnego dyrektora Starego Teatru w Krakowie łączącego przez pewien czas tę funkcję z kierowaniem Teatrem TVP w Warszawie, mimo upływu lat budzi nie tylko zainteresowanie, ale i emocje badaczy naszej społeczno-teatralnej historii. „Pogmatwany” życiorys, ale przede wszystkim oszałamiająca kariera w peerelowskiej Polsce nie zostały dotąd w pełni opisane. Autorka odkrywa nieznane fakty z jego biografii. Ujawnia także polityczne konteksty objęcia przez Gawlika dyrekcji Starego Teatru w pełnym wydarzeń politycznych roku 1970. Pokazuje wewnętrzną sytuację w Starym, przytaczając między innymi dokumenty z archiwów SB. Na podstawie zachowanej korespondencji naświetla relacje Gawlika z Kazimierzem Dejmkiem, bohaterem jej poprzedniej książki (Dejmek). Odsłania również kulisy odejścia Gawlika z dyrekcji w roku 1981.
Teatr ma życie nie dłuższe niż pies 9
Skąd się wziął Jan Paweł Gawlik 11
Przychodzi Gawlik do teatru 35
Dyrektor ma program? 62
Dyrektorzy listy piszą 77
Za kulisami 103
Co się stało w Starym Teatrze? 129
Bibliografia 138
Indeks nazwisk 140
Prof. dr hab. MAGDALENA RASZEWSKA – historyk teatru, profesor nauk humanistycznych (Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie), z wykształcenia – polonistka (Wydział Filologii Polskiej UW, 1975). Doktorat w 2002 (Szkolnictwo teatralne 1944–1959), habilitacja w 2007 (Teatr Narodowy 1949–2004), profesor ASP w 2010, profesor zwyczajny od 2013.
Zawsze zajmowała się teatrem, choć w różnoraki sposób: krytyka, publicystyka teatralna („Teatr”, „Pamiętnik Teatralny”, e‑teatr), praca w teatrze (sekretarz, kierownik literacki w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrze na Woli i Teatrze Nowym w Warszawie), praca badawcza nad historią teatru (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Instytut Sztuki PAN), nauczanie w szkole wyższej (Katedra, Wydział Scenografii ASP). Współpracuje z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk („Almanach sceny polskiej”).
Jest autorką m.in. monografii Teatr Narodowy 1949–2004, Dziady Dejmka, 30xWST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965–2010, Dejmek. Interesuje się zagadnieniami biografistyki aktorskiej i sposobem opisu gry aktora.
Kwalifikowany archiwista teatralny.
Nowe wrażliwości w sztukach performatywnych, teatrze i filmie. Skrzynka z teoriami to antologia tekstów polskich i anglojęzycznych przekładów, które pozwalają uchwycić proces zmian, w jakim znajduje się środowisko teatralne.
Pokłosie ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się 14 listopada 2019 w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza z okazji 90 rocznicy urodzin Konrada Swinarskiego (1929–1975).
Koordynacja scen intymnych w teatrze i filmie. Skrzynka z narzędziami jest – jak sugeruje tytuł – praktycznym podręcznikiem dla wszystkich pracujących ze scenami intymnymi.