Książka zawiera zbiór tekstów poświęconych percepcji. Autorami ich są artyści, których twórczość zaprezentowano na wystawie Sposoby widzenia - najnowszej odsłonie stałej ekspozycji muzealnej prezentującej prace twórców awangardowych i współczesnych.
Dlaczego to wszystko, czemu historia sztuki odmawia wielkości, jest określane jako „kobiece”? Czy feministyczna krytyka zdążyła już przeobrazić tę dyscyplinę nauki? Niniejsza edycja prawdziwie przełomowej książki Dawne mistrzynie, opatrzona nową przedmową Griseldy Pollock, rzuca wyzwanie historii sztuki bez kobiet.
Znakomita krytyczka i kuratorka Anda Rottenberg rozmawia z wybitnym artystą Mirosławem Bałką. To rozmowy o sztuce i ich przyjaźni, która trwa nieprzerwanie od prawie 40 lat.
Czego potrzeba artystce – poza talentem oczywiście? Virginia Woolf w słynnym eseju Własny pokój odpowiadała bez wahania: przestrzeni do pracy, stabilności finansowej i wolności dysponowania swoim czasem. O ile jednak pisarce zwykle wystarczały biurko, papier i atrament, o tyle malarka czy rzeźbiarka potrzebowała miejsca, światła, narzędzi.
Griselda Pollock, uznana feministka i historyczka sztuki, obnaża rasistowskie, seksistowskie oraz imperialistyczne fundamenty dzieł Paula Gauguina, a także innych artystów, którzy rywalizowali o prymat w kręgach europejskiej awangardy lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX stulecia.