Kilka słów o Konradzie Swinarskim

red. Zuzanna Olbinska, Jan Karow, Krystyna Szymańska

Wydawnictwo: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

ISBN/ISSN: 978-83-953211-2-2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2021
Format: 20,5 cm
Liczba stron: 279 [1] s.

Pokłosie ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się 14 listopada 2019 w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza z okazji 90 rocznicy urodzin Konrada Swinarskiego (1929–1975).

Czytaj więcej

39,99 zł

więcej mniej

Warszawa to zdecydowanie  nie jest  miasto Konrada Swinarskiego
Pierwszą myślą jest zawsze  Kraków i Stary Teatr.
Ale przecież...
To w Warszawie się  urodził 4 lipca  1929 roku.
To Warszawa jest  miastem, w którym studiował.
To warszawska PWST – dziś Akademia Teatralna – była  jego  szkołą, a on wciąż pozostaje  najwybitniejszym  absolwentem  wydziału  reżyserii.
To w Warszawie  zaczynał, reżyserując  w Teatrze  Dramatycznym, Współczesnym, Ateneum, Żydowskim, czy Operze Warszawskiej.
To z Warszawy  ruszył w świat. Trzykrotnie wyjechał na zagraniczne  stypendia, potem  łącznie  siedem razy  do Berlina, Lubeki, i Tel Awiwu, żeby tam reżyserować. Dopiero  po tym  wszystkim  w 1965  roku, zaczęła  się  jego  praca w Krakowie.


Spis treści

Zuzanna Olbinska – Wstęp

I

Łucja Demby – Konrad Swinarski: teatr jako sposób przekazywania myśli … 13
Dorota Kozińska – Nieukończony proces powstawania … 23
Magdalena Rewerenda – sezon: swinarski. Problematyczny mit Konrada … 35

II

Beata Guczalska – Konrad Swinarski: świat jako wróg. Domysły … 49
Paweł Zarychta – „…butów potrzebuję bowiem najpilniej”. Niemieckojęzyczne listy Konrada Swinarskiego do rodziny Seyffertów … 77
Joanna Walaszek – Konrad Swinarski w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy (1958–1962) … 91

III

Maria Napiontkowa – „Wspólni aktorzy” Konrada Swinarskiego i Jerzego Jarockiego … 129
Jan Karow – „Rola skończona”. Pierwsze i ostatnie „Wyzwolenie”Jerzego Treli … 149

IV

Elżbieta Baniewicz – Swinarski, czyli konformizm? … 167
Rafał Augustyn – Wokół „Pluskwy” … 185

V

Zuzanna Olbińska – Od izraelskich notatek do krakowskich nagrań. Wizja Ducha ojca w niezrealizowanym „Hamlecie” Konrada Swinarskiego … 197

Rozdział I. Notatki izraelskie … 208
Rozdział II. Krakowskie nagrania … 220
Aneks … 251

Indeks … 274

Klienci kupili również

  • 45,00 zł

    Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.

    45,00 zł
  • 34,90 zł
    Jacek Głomb , Lech Raczak

    Jacek Głomb, reżyser i dyrektor Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, namówił zaprzyjaźnionego od lat z tą sceną Lecha Raczaka na przeprowadzenie wywiadu-rzeki. Według początkowych założeń miał on obejmować nie tylko dzieje słynnego Teatru Ósmego Dnia, który Raczak współzakładał i któremu przewodził w najbardziej twórczym okresie, ale całe jego bogate życie –...

    34,90 zł
  • 40,00 zł

    Na tom Mrożek i nowoczesność składają się referaty wygłoszone podczas konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej 29 czerwca 2021 roku przez Polską Kompanię Teatralną we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

    40,00 zł
  • Zbigniew Majchrowski

    Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.

    45,00 zł