Strona główna
Pokłosie ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się 14 listopada 2019 w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza z okazji 90 rocznicy urodzin Konrada Swinarskiego (1929–1975).
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Zuzanna Olbinska – Wstęp
I
Łucja Demby – Konrad Swinarski: teatr jako sposób przekazywania myśli … 13
Dorota Kozińska – Nieukończony proces powstawania … 23
Magdalena Rewerenda – sezon: swinarski. Problematyczny mit Konrada … 35
II
Beata Guczalska – Konrad Swinarski: świat jako wróg. Domysły … 49
Paweł Zarychta – „…butów potrzebuję bowiem najpilniej”. Niemieckojęzyczne listy Konrada Swinarskiego do rodziny Seyffertów … 77
Joanna Walaszek – Konrad Swinarski w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy (1958–1962) … 91
III
Maria Napiontkowa – „Wspólni aktorzy” Konrada Swinarskiego i Jerzego Jarockiego … 129
Jan Karow – „Rola skończona”. Pierwsze i ostatnie „Wyzwolenie”Jerzego Treli … 149
IV
Elżbieta Baniewicz – Swinarski, czyli konformizm? … 167
Rafał Augustyn – Wokół „Pluskwy” … 185
V
Zuzanna Olbińska – Od izraelskich notatek do krakowskich nagrań. Wizja Ducha ojca w niezrealizowanym „Hamlecie” Konrada Swinarskiego … 197
Rozdział I. Notatki izraelskie … 208
Rozdział II. Krakowskie nagrania … 220
Aneks … 251
Indeks … 274
Publikacja jest zbiorem różnorodnych technik i scenariuszy dramowych, pochodzących od różnych osób, praktyków stosujących dramę w odmiennym środowisku społeczno-kulturowym.
Francuski teatr kobiet z przełomu XIX i XX wieku można by określić jako feministyczny, choć nie stworzył on jakiejś jednej i koherentnej poetyki, co nie powinno zresztą dziwić, ponieważ przedstawiane w tym tomie pisarki sprzyjały ideałom anarchistycznym, a te odrzucały wszelakiej maści dogmaty, jednotorowość myśli; broniły natomiast wielogłosu w dyskusji...
Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.