Autor postawił sobie za cel umieszczenie twórczości czwórki artystów: Heinera Goebbelsa, Olgi Neuwirth, Andreasa Ammera i Helmuta Oehringa w kontekście – z jednej strony form muzycznych, takich jak teatr muzyczny czy sztuka radiowa, a obszarów performatywnych z drugiej.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Autor postawił sobie za cel umieszczenie twórczości czwórki artystów: Heinera Goebbelsa, Olgi Neuwirth, Andreasa Ammera i Helmuta Oehringa w kontekście – z jednej strony form muzycznych, takich jak teatr muzyczny czy sztuka radiowa, a obszarów performatywnych z drugiej. Zarazem – to posiłkując się przykładami twórczości swoich bohaterów i poddając ich prace wnikliwej analizie, to posługując się rozbudowanym aparatem teoretycznym z pogranicza szeroko pojętej humanistyki i teatrologii – Lukáš Jiřička stara się uporządkować rozmaitość istniejących form, ustalić, w jaki sposób funkcjonują, i co sprawia, że niektóre z nich nie przynależą do żadnej klasycznie ujmowanej dziedziny sztuk, takich jak literatura, teatr czy muzyka. Forma Zdobywców scen akustycznych jest tak samo różnorodna, jak i jej problematyka: we wstępie oraz części pierwszej, Budowie na innym polu, Jiřička prezentuje nam teoretyczne uzasadnienie wyboru artystów, swoje rozumienie pojęć, które następnie przez ich pryzmat będzie analizował, a także zarysowuje kontekst pojawiania się form muzycznych, będących przedmiotem jego zainteresowania. Druga część książki to skrupulatna analiza twórczości tytułowych bohaterów, która uwzględnia podział na Hörspiel, instalacje wizualno-akustyczne, koncerty sceniczne, teatr muzyczny, operę i inscenizacje postspektakularne. Trzecia część wreszcie składa się z rozmów autora ze swoimi bohaterami, którym Jiřička umożliwia ustosunkowanie się i przeanalizowanie własnej twórczości.
Olga Byrska, Dzieci epoki negatywnej. O Zdobywcach scen akustycznych Lukáša Jiřički, Glissando, 5.02.2019
Lukáš Jiřička (1979) – dramaturg teatralny, reżyser projektów radioartowych, twórca instalacji galeryjnych i filmów oraz publicysta („A2”, „HIS voice”, „Respekt”, „Hospodářské nowiny”, „Glissando”, „Didaskalia”). Studiował komparatystykę na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Karola w Pradze oraz dramaturgię na Akademii Teatralnej w Pradze, gdzie obronił także doktorat. W ramach studiów odbył staże w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie był asystentem Krystiana Lupy oraz w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Giessen, gdzie studiował u Heinera Goebbelsa. Jest jednym z dramaturgów festiwalu „innej” muzyki Stimul w Pradze. Pracuje jako redaktor i tłumacz z języka polskiego. Jest autorem książki Identita v době otřesu. Skici o současném polském divadle [Tożsamość w czasach wstrząsu. Szkice o współczesnym polskim teatrze/].
Współpracował z takimi reżyserami jak Petra Tejnorová, Katharina Schmitt, Matyáš Dlab i Magda Stojowska, z duetem choreograficznym VerTeDance czy z zespołem tanecznym 420PEOPLE. Nad kompozycjami radiowymi – przeważnie dla Czeskiego Radia – współpracował z takimi kompozytorami jak Matěj Kratochvíl, Michal Rataj, Jacek Sienkiewicz, Robert Piotrowicz, Paul Wirkus czy z twórcą filmów eksperymentalnych Martinem Ježkiem i z reżyserem oraz muzykiem Tomášem Procházką. Oprócz twórczości przeznaczonej dla radia i do galerii, kręci filmy eksperymentalne z Martinem Ježkem ( Jak se dělá počasí, Hra na ohradu) i z Petrem Šprinclem (seria Morava, krásná zem). Wykłada na Akademii Filmowej oraz na Akademii Teatralnej w Pradze.
WSTĘP
BUDOWA NA INNYM POLU
HÖRSPIEL
Radiowy Prometeusz
O Hörspiel Heinera Goebbelsa
Zdobywcy scen akustycznych
Andreas Ammer i FM Einheit
Źle wyartykułowany atak
Dokumentaroper Helmuta Oehringa
Amnezja w odbiornikach radiowych
O Hörspiel Olgi Neuwirth
INSTALACJE
Świątynia-blok, świątynia-podziemie
Instalacja Genko-An 12353 i Genko-An 64287 Heinera Goebbelsa
Cyfrowy palimpsest
O instalacji Miramondo Multiplo Olgi Neuwirth
KONCERT SCENICZNY
Otwarte rany
Od teorii Brechta do współczesnej praktyki, czyli nad Offene Wunded Helmuta Oehringa
Apokalipsa transmitowana na żywo
O koncercie scenicznym Andreasa Ammera i FM Einheita
TEATR MUZYCZNY
Przeciw Gesamtkunstwerk
Instalacje muzyczne Heinera Goebbelsa
Zagubiona autostrada, z której pozostał tylko dźwięk
O Lost Highway Olgi Neuwirth
OPERA
Polityka widzialnego
Opery Heinera Goebbelsa
INSCENIZACJE POSTSPEKTAKULARNE
W stronę teatru obiektów
O postspektakularnych inscenizacjach muzycznych
Domyślamy się, kim jest Tom, ale kim jest Jerry?
O Kloing! Olgi Neuwirth
ZAKOŃCZENIE
WYWIADY
Centrum chcę zostawić otwarte
Wywiad z Heinerem Goebbelsem
Stałem się częścią łańcucha
Wywiad z Heinerem Goebbelsem
Strategie dramaturgiczne rozwijam niezależnie od tematu i materiału
Wywiad z Heinerem Goebbelsem
Jak wprawić piekło w ruch
Wywiad z Andreasem Ammerem
Skutecznie się bronię
Wywiad z FM Einheitem
Urzeczywistniona utopia
Wywiad z Helmutem Oehringiem
Lubię tworzyć dźwiękowe monstra
Wywiad z Olgą Neuwirth
Przez całe życie robiłem to samo
Wywiad z Hansem Burkhardem Schlichtingem
Prima la musica
Wywiad z Georgem Katzerem
Przeszłość nie jest kompletna
Wywiad z Dieterem Schnebelem
Każda nuta musi zostać zaaprobowana
Wywiad z Jaroslavem Krčkiem
Bibliografia
Summary
Indeks osób
PUBLIKACJA OTRZYMAŁA WYRÓŻNIENIE JURY 64. KONKURSU POLSKIEGO TOWARZYSTWA WYDAWCÓW KSIĄŻEK „NAJPIĘKNIEJSZE KSIĄŻKI ROKU 2023".
Punktem wyjścia koncepcji książki Teatr brzydkich uczuć była teoria Sianne Ngai inspirująca do nowych sposobów myślenia o teatrze, przedstawieniach kulturowych i rzeczywistości społecznej. Tom rozpoczyna więc tłumaczenie wstępu do monografii Ngai, w którym autorka przedstawia założenia metodologiczne i charakterystykę brzydkich uczuć – negatywnych emocji...