Teatr brzydkich uczuć

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

ISBN/ISSN: 9788323350170
Rok wydania: 2012
Seria wydawnicza: Teatr/Konstelacje
Liczba stron: 234
Oprawa: broszura
Dostępność: dostępna (wysyłka do 3 dni)

Punktem wyjścia koncepcji książki Teatr brzydkich uczuć była teoria Sianne Ngai inspirująca do nowych sposobów myślenia o teatrze, przedstawieniach kulturowych i rzeczywistości społecznej. Tom rozpoczyna więc tłumaczenie wstępu do monografii Ngai, w którym autorka przedstawia założenia metodologiczne i charakterystykę brzydkich uczuć – negatywnych emocji i afektów.

Czytaj więcej

39,90 zł

więcej mniej

Kolejne rozdziały zostały podzielone na trzy części: Męskości, Feminizm, Instytucja. Artykuły Grzegorza Niziołka, Stanisława Godlewskiego, Grzegorza Stępniaka, Łucji Iwanczewskiej, Katarzyny Waligóry, Marcina Kościelniaka i Izabeli Zawadzkiej analizują bardzo różnorodne zjawiska teatralne, performatywne i społeczne w kontekście teorii afektów, rozbudowując koncepcję Ngai, oraz odnoszą się do innych, bliskich jej, teorii afektywnych.

 

Publikację zamyka tłumaczenie wprowadzenia do książki The Promise of Happiness Sary Ahmed. Autorka udowadnia, że szczęście jest znormatywizowanym projektem życiowym, dostępnym tylko niektórym podmiotom.

 

Redaktorki uważają, że zgodnie z diagnozą Ahmed brzydkie uczucia mogą być postrzegane jako produkt uboczny zderzenia podmiotów nienormatywnych z rzeczywistością projektowaną przez ideę szczęścia oraz przeszkodą do jego osiągnięcia. Artykuły zamieszczone w Teatrze brzydkich uczuć tworzą zaś nieszczęśliwe archiwum, a ujawnione w nim wstydliwe afekty rozbijają systemy społeczne ufundowane na normatywnej wizji szczęścia i odsłaniają ich przemocowy charakter.



Teatr brzydkich uczuć to publikacja świetnie obmyślona, uzupełniająca istotną lukę w rodzimej humanistyce, otwierająca dyskusję, która nakazuje przeprogramować myślenie o związkach łączących emocje, teatr, procesy performatywne i sferę publiczną. Jest rzeczowa i zaangażowana zarazem. Pokazuje, że rozmowa o sztuce nie może obejść się bez analizy afektywnych ram jej powstawania i recepcji.

Z recenzji dr Weroniki Szczawińskiej

 

Widzę w Teatrze brzydkich uczuć próbę rekonfiguracji teatralnych hierarchii i wzmocnienie głosów dotąd uciszanych. Nadanie wagi brzydkim uczuciom odbieram jako gest polityczny i emancypujący, dający narzędzia i siłę, by mówić o tym, o czym wcześniej mówić nie wypadało.

Z recenzji dra hab. Piotra Morawskiego

Klienci kupili również

  • 45,00 zł

    Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.

    45,00 zł
  • 35,00 zł

    Autor postawił sobie za cel umieszczenie twórczości czwórki artystów: Heinera Goebbelsa, Olgi Neuwirth, Andreasa Ammera i Helmuta Oehringa w kontekście – z jednej strony form muzycznych, takich jak teatr muzyczny czy sztuka radiowa, a obszarów performatywnych z drugiej.

    35,00 zł
  • 55,00 zł

    Z łoskotem i zgrzytem mechanicznych kół wtargnęliśmy na słupską scenę. Stacja dziesiąta mignęła na horyzoncie, a my jedziemy z rozpędem dalej. Ten numer, jak się przekonacie, również jest pod znakiem lokomotywy. Zdecydowanie mamy pociąg do Witkacego i nie jest to ociężały osobowy czy zwykły pośpieszny, ale ekspres z przedziałami dla nienasyconych z...

    55,00 zł
  • 48,00 zł

    Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019) śledzą artystyczne ekspresje Holokaustu w teatrze, filmie, muzeach, sztukach wizualnych oraz zjawiska z kręgu kultury popularnej. Stanowią kontynuację badań, które podjęliśmy kilkanaście lat temu w Literaturze polskiej wobec Zagłady (1939-1968). 

    48,00 zł