Album fotograficzny Bartek Warzecha/Przedstawienia otrzymał wyróżnienie na GRAND PRESS PHOTO w kategorii Photo Book of the Year 2021 oraz na FOTOFESTIWALU w konkursie na Fotograficzną Publikację Roku 2021 "za znakomite zwieńczenie wieloletniej pracy nad obserwacją i rozumieniem teatru, oraz za przełożenie tej wiedzy i obrazów w formę książki wciągającej widza w nowy/inny aspekt performatywności."
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Nagrody i wyróżnienia:
Flamandzki matematyk i geograf, prekursor współczesnej kartografii Gerardus Mercator wydał swój Atlas pod koniec XVI wieku. Od tamtej pory suma wizualnych reprezentacji przestrzeni funkcjonować będzie pod nazwą „atlas”. Mogą dziwić te odległe asocjacje, ale to właśnie o atlasie powinniśmy myśleć, trzymając w ręku książkę fotograficzną Bartek Warzecha / Przedstawienia – opowieść o świecie, zbudowaną na wzór teatru i z teatralnej materii.
Jest to jednak atlas, który – w układzie Rafała Milacha – świadomie podważa dominujące narracje i strategie obrazowania teatru, który staje się próbą wizualizacji i zrozumienia wszechświata oraz teatru właśnie. Opowieść Bartka Warzechy zaczyna się bowiem nie tylko wśród gwiazd i na księżycu, ale też wśród dekoracji i za kulisami. Między jednym a drugim nie ma sprzeczności. Mapa nie udaje tu ściśle wytyczonego terytorium.
Gdzie jest granica między sceną a resztą mechanizmu teatru? Gdzie zaczyna, a gdzie kończy się teatr? Co jest kluczowe w jego doświadczaniu? Co najistotniejsze w przedstawieniach i w przedstawianiu teatru? Pytania te są tematem fotografii Bartka Warzechy i zasadą kompozycji całego albumu-atlasu, którego ambicje nie ustępują marzeniom najstarszych filozofów, kosmologów czy kartografów świata.
Agnieszka Kubaś
Bartek Warzecha – fotograf, absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Pochodzi z Białegostoku. Autor sesji promocyjnych oraz zdjęć do plakatów teatralnych.
Sfotografował ponad czterysta spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Laureat Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Młodych w Jarosławiu (2012) oraz konkursu dla debiutujących fotografów DEBUTS 2014, organizowanego przez „doc! Photo Magazine” (2014). Absolwent rocznego Programu Mentorskiego Sputnik Photos, zakończonego wydaniem zbiorowego albumu No 3. W 2016 roku wyróżniony nagrodą KTR Klubu Twórców Reklamy w kategorii „projekt artystyczny” oraz nominacją w kategorii „kultura i sztuka”. W tym samym roku w stolicy Azerbejdżanu, w Baku – w ramach Festiwalu Młodej Polskiej Fotografii – odbyła się plenerowa wystawa jego zdjęć́ z cyklu Monumentalne. W 2017 roku został laureatem drugiej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego; jest też finalistą pierwszej i trzeciej edycji tego konkursu.
Autor trzech wystaw indywidualnych: Pierwsza generalna (Galeria im. Sleńdzińskich, Białystok 2018), IN/OUT (Teatr Collegium Nobilium, Warszawa 2019) oraz Rdza (Galeria Kordegarda, Warszawa 2020).
Autor teledysków do utworów Będzie gorzej Misi Furtak oraz Sun Hani Rani. Za ten ostatni został nominowany do nagrody PL Music Video Awards 2019 w kategorii „Extra”. Zdjęcia jego autorstwa były publikowane w wielu czasopismach krajowych i zagranicznych. W 2019 roku został laureatem programu stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”. Jego prace znajdują się w kolekcji białostockiej Galerii im. Sleńdzińskich.
Ania Nałęcka-Milach – absolwentka Wydziału Grafiki Warsztatowej i Projektowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, projektantka książek fotograficznych (alias Tapir Book Design). Jako znawczyni tematu projektowania książek fotograficznych okazjonalnie wypowiada się w prasie branżowej („FK Magazine”, „Aperture Photobook Review”, „FUSE”), w formie prezentacji i wykładów (ASP w Krakowie, PWSFTviT im. Leona Schillera, Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Wszyscy Jesteśmy Fotografami – Polska; Self Publish Riga – Łotwa; Photobook Bristol – Wielka Brytania; ViennaPhotoBookFestival – Austria; FOTOISTAMBUL – Turcja) oraz prowadzi warsztaty (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – Polska, ISSP – Łotwa; AnzenbergerGallery – Austria, Photobook Bristol – Wielka Brytania, D.O.O.R, Fonderia 20.9, SÅM Lessinia – Włochy, FUAM – Turcja; Hartford Art School – USA; Kaunas Photography Gallery – Litwa).
Zaprojektowane przez nią książki były nagradzane i wyróżniane w prestiżowych konkursach, m.in. Paris Photo/Aperture Foundation Photobook Award (USA/Francja), POYi The Best Photography Book Award (USA), Bratislava Photomonth Photobook Awards (Słowacja), The New York Photofestival (USA), Photography Book Now (USA), Art Books Wanted International Award (Republika Czeska), Fotopublikacja Roku, PTWK – Konkurs Najpiękniejsze Książki Roku 2018 (Polska).
Rafał Milach – artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie. Autor nagradzanych książek, m.in.: The Winners, 7 Rooms i Pierwszy marsz dżentelmenów. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, w 2018 roku dołączył do Magnum Photos jako członek nominowany. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).
Agnieszka Kubaś – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. W latach 2005–2018 pracowała jako starszy kustosz w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. W latach 2015–2019 związana także z miesięcznikiem „Dialog”, gdzie odpowiadała za fotoedycję i oprawę graficzną pisma. Redaktorka, koordynatorka projektów kulturalnych oraz dokumentacyjno-badawczych, m.in. Konkursu Fotografii Teatralnej, Archiwum Teatru Alternatywnego. Producentka i kuratorka wystaw fotograficznych. Pracowała m.in. przy polskiej części serii wydawniczej World Scenography pod red. Petera McKinnona i Erica Fieldinga (2014), przy towarzyszącej Praskiemu Quadriennale publikacji Post-Apocalypsis (2015), jako fotoedytorka przy książce Ślady Holocaustu w imaginarium kultury polskiej (2017) oraz Plan Warszawy 1955 (2018), a jako redaktor prowadząca przy książce fotograficznej Tomek Tyndyk / Teatr (2018). Od 2019 roku związana z Teatrem Polonia i Och-Teatrem.
Zrealizowano w ramach Konkursu Fotografii Teatralnej