Theater jest esejem naukowym o walorach popularyzatorskich, pełną erudycji opowieścią o historii i zmiennych losach teatru w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Na tle historycznych epok autor kreśli sylwetki postaci ważnych dla kształtowania i rozwoju amerykańskiego systemu teatralnego – reżyserów, producentów, dramatopisarzy. Opisuje powstanie i ewolucję instytucji teatralnych, pokazuje jak na przestrzeni dekad, podczas kolejnych prezydentur, zmieniała się rola państwa w finansowaniu tej sfery życia kulturalnego.
Autor, odpowiadając na pytanie o strukturę i finansowanie amerykańskiego teatru, wskazuje na te elementy polityki fiskalnej, które spowodowały komercjalizację scen instytucjonalnych (system producencki Broadwayu) i powolny upadek ambitniejszego działania artystycznego. Szczegółowo omawia także działalność uniwersytetów, fundacji, organizacji non profit i pokazuje ich dzisiejsze uprzywilejowane miejsce w systemie finansowania oraz aktywność w walce z zaistniałym kryzysem.
Wskazując mechanizmy, które doprowadziły do upadku teatru w USA, ostrzega Europę przed automatycznym absorbowaniem amerykańskich rozwiązań ekonomicznych w sferze kultury. Komercjalizacja w Europie może mieć jeszcze poważniejsze i nieodwracalne skutki, ponieważ nie ma tu podobnego zaplecza tzw. trzeciego sektora, instytucji non-profit, które mogłyby stawić opór upadkowi tak ważnej dla Starego Kontynentu dziedziny sztuki.
Książka Frédérica Martela "Theater" to obszerne i ciekawe opracowanie, zwłaszcza, że o amerykańskim systemie kulturalnym w Europie nadal wiemy bardzo niewiele.
Frédéric Martel (ur. 28 października 1967) jest doktorem socjologii, pisarzem i dziennikarzem francuskim. Posiada również kilka innych stopni naukowych w dziedzinie filozofii, nauk politycznych i prawa. Pracował w Ambasadzie Francuskiej w Rumunii (1990-1992), był doradcą ds. polityki kulturalnej w Ministerstwie Kultury (1992), w Ministerstwie Pracy i Spraw Socjalnych oraz doradzał premierowi Michelowi Rocardowi (1993-1994). W latach 2001 – 2005 był attaché kulturalnym w ambasadzie Francji w USA. Wykładał na Uniwersytecie Harvarda i na New York University (2004-2006). Publikował teksty publicystyczne i naukowe w "Magazine Litteraire", "L'Express", "Dissent", "The Nation", "Haaretz". Prowadzi własną audycję – Masse Critique – na temat mediów w publicznym radiu France Culture. Jest także redaktorem naczelnym internetowego magazynu kulturalnego na portalu nonfiction.fr. Kontynuuje działalność naukową, prowadząc zajęcia ze studentami na głównych uniwersytetach amerykańskich (Harvard, Stanford, Yale, Princeton, Berkeley i MIT) oraz we Francji w Institut d'Études Politiques de Paris i w Ecole des Hautes Etudes Commerciales de Paris.
Najważniejsze książki:
Zbiór praktycznych spostrzeżeń dla wszystkich, którzy stają przed trudnym zadaniem zapewnienia funduszy i wsparcia dla niezależnych działań artystycznych.
Założeniem książki jest wyrysowanie mapy kontekstów myślenia o festiwalu jako jednej z ważnych współczesnych instytucji sztuki. Znalazły się tutaj m.in. manifesty kuratorskie, scenariusze, teksty programowe, rozmowy. Ich autorami są znakomici praktycy i praktyczki, twórcy i twórczynie projektów artystycznych oraz badacze i badaczki przyglądające się...