Nowość zdjęcie Otwarcia. Circusiana 1

Otwarcia. Circusiana 1

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-66124-99-8
Rok wydania: 2022
Seria wydawnicza: Circusiana
Liczba stron: 352
Oprawa: twarda

Fascynująca historia cyrku na ziemiach polskich i dzieje tworzących go pokoleń artystów to wciąż historia nienapisana, wyparta część dziedzictwa kulturowego. Luki tej nie sposób wypełnić jedną publikacją. Inicjując serię „Circusiana”, chcemy przyczynić się do powstania systemowych badań nad kulturową historią cyrku i jego współczesnymi formami.

Czytaj więcej

59,00 zł

więcej mniej

W pierwszym tomie przybliżamy okoliczności rozmaitych momentów założycielskich i przełomów wraz z różnymi sposobami konstruowania i rekonstruowania historii cyrku, pomiędzy analizą źródeł, mitografią a historiografią.

W stworzeniu serii zainspirowała nas otwartość i ciekawość Zbigniewa Raszewskiego, historyka teatru, patrona Instytutu Teatralnego, który w książkach Teatr w świecie widowisk i Pamiętnik gapia zawarł wiele wnikliwych uwag na temat cyrku i widowisk spod znaku „budy jarmarcznej”.

Cyrk proponuje specyficzną, natychmiast rozpoznawalną formułę widowiska. Ale jest także obiektem wyobrażonym: zbiorem retroaktywnych i melancholijnych fantazji, pojemnym imaginarium, z którego twórcy poszukujący idei autentyczności czerpali i do dziś czerpią częściej niż chcieliby przyznać. Uważany za aintelektualny i antyestetyczny – był jednocześnie obiektem fascynacji artystów i ideologów. W zachodnim projekcie modernizacyjnym funkcjonował jako laboratorium technologicznych innowacji i quasi-instytucja edukacyjna, prekursorsko propagował wzorce nowoczesnego życia, mobilności społecznej, treningu fizycznego i estetyk cielesności, kultu gwiazd i superbohaterów, odegrał także znaczącą rolę w powstaniu nowoczesnych mediów i profesjonalnego sportu.

Sylwia Siedlecka, Grzegorz Kondrasiuk

 

Seria „Circusiana” wypełnia zastanawiającą lukę w polskiej refleksji nad kulturą. Dziwić może, dlaczego cyrk pozostawał na obrzeżach naszej refleksji humanistycznej. Czy na mocy pobieżnych skojarzeń z rozrywką popularną? Czy poprzez swą wyrazistą estetykę, wymykającą się klasycznym wzorcom ocen? Czy też poprzez specyficzne kojarzenie ze sobą sił atrakcji i repulsji w projektowanej reakcji publiczności? Zbiór pokazuje możliwości wieloaspektowej analizy cyrku jako instytucji kulturowej, jako formy spektaklu i jako źródła kulturowych odniesień na polu sztuki. Z pewnością znajdzie czytelników w gronie badaczy i studentów różnych dyscyplin szeroko rozumianej humanistyki, a zwłaszcza kulturoznawstwa, teatrologii, antropologii i historii.

z recenzji wydawniczej – prof. Anna Wieczorkiewicz

 

Spis treści:

Peta Tait

Pokazy krwiożerczych lwów

 

Eleanor Lybeck

Dzikość i szyderstwo: cyrk i polityczna metafora w osiemnastowiecznej Irlandii

Krzysztof Kurek

Występy cyrku Alberta Salamońskiego w Warszawie w 1872 roku

Hanuš Jordan

W poszukiwaniu historii czeskiego cyrku. Mity, pamięć, źródła

Sabina Drąg

Herstoria eksperymentalna: Miss La La

Joanna Wojnicka

Iluzjoniści, klauni, akrobaci. Cyrk i cyrkowość w kinie niemym

Stefanie Nathow

Cyrk w niemieckiej literaturze popularnej okresu Trzeciej Rzeszy

Paloma Leyton

Cyrk jako urządzenie: inscenizowanie grawitacji

Rafał Szczerbakiewicz

Nowy Świat to nazwa cyrku. Nowocześni przeglądają się w obrazach Giandomenica Tiepola

Mateusz Kanabrodzki

W teatrze klauna, w cyrku Pierrota – mitografie gatunków zmąconych. Pamięć o tradycji komedii dell’arte w widowiskach cyrkowych

 

Klienci kupili również