Zapowiedź zdjęcie Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów

Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów

Agata Chałupnik, Agata Łuksza (red.)

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-95-9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Tagi: HyPaTia

Pierwsza z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Wybrane teksty układają się w pięć bloków, otwieranych autorskimi wprowadzeniami: Emancypacja, Rewolucja, Milczenie, Zagłada, Rewizje. W zamierzeniu autorek antologii mają stać się medium dyskusji nie tylko o historii teatru, dramatu i polskiej kultury, ale i o dzisiejszej rzeczywistości społecznej.

Czytaj więcej

Pierwsza z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Wybrane teksty dramatyczne układają się w pięć bloków, otwieranych autorskimi wprowadzeniami:
Emancypacja, Rewolucja, Milczenie, Zagłada, Rewizje. W zamierzeniu autorek antologii mają stać się medium dyskusji nie tylko o historii teatru, dramatu i polskiej kultury, ale i o dzisiejszej rzeczywistości społecznej. O tym, jak zmienia się (albo jak się nie zmienia) sytuacja kobiet i grup wykluczonych. O pamięci, władzy, polityce, ciele i wolności. O kształcie kanonu i o tym, dlaczego nie było siostry Szekspira. O tym, co nas boli, czego się boimy, o jaki świat chcemy walczyć. O tym, że dramat może być także rodzaju żeńskiego.
 

HyPaTia

to kobieca Historia Polskiego Teatru, czyli feministyczny projekt badawczy, którego celem jest odkrywanie, odnajdywanie, dokumentowanie, gromadzenie, przywracanie pamięci i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru. Efektem HyPaTii są trzy książki:

  • Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów
  • Agora. Statystyki
  • (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy

oraz strona internetowa: hypatia.pl zawierająca obszerne archiwum dokumentów, artykułów, wywiadów i recenzji, bibliotekę dramatów, wideonagrania rozmów oraz Kronikę życia teatralnego 1944–2014 z indeksami nazwisk autorek, reżyserek, scenografek, kompozytorek i choreografek, które tworzyły w polskim teatrze po 1944 roku.

Treść

Rodzaju żeńskiego. Wstęp – Agata Chałupnik

Emancypacja – Agata Adamiecka-Sitek

  • Gabriela Zapolska, Mężczyzna
  • Aniela Kallas, Poza dobrem i złem
  • Maria Morozowicz-Szczepkowska, Typ A

Rewolucja – Krystyna Duniec

  • Ewa Szelburg-Zarembina, Sygnały
  • Anna Zahorska, Pani słoneczna
  • Antonina Sokolicz, Pięść

Milczenie – Justyna Lipko-Konieczna

  • Marcelina Grabowska, Sprawiedliwość
  • Irena Krzywicka, Życie mimo wszystko
  • Krystyna Uniechowska, Płyty

Zagłada – Joanna Krakowska

  • Stefania Zahorska, Smocza 13
  • Ida Kamińska, Zasypać bunkry

Rewizje – Katarzyna Kułakowska

  • Maria Kuncewiczowa, Dziękuję za różę
  • Nora Szczepańska, Kucharki

Noty biograficzne

Produkty powiązane