Agora. Statystyki

Joanna Krakowska (red.), Kinga Dunin (wstęp)

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-96-6
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 283
Oprawa: Broszura ze skrzydełkami
Tagi: HyPaTia

Druga z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Autorki proponują spojrzenie na teatr i jego okolice jako na bardzo specyficzny rynek pracy. Ich zdaniem statystyka
(bliska krewna rachunku prawdopodobieństwa) mówi nam coś o szansach kobiet na awans czy samorealizację twórczą. 

Czytaj więcej

15,00 zł

więcej mniej

Druga z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Autorki proponują spojrzenie na teatr i jego okolice jako na bardzo specyficzny rynek pracy. Ich zdaniem statystyka 
(bliska krewna rachunku prawdopodobieństwa) mówi nam coś o szansach kobiet na awans czy samorealizację twórczą. 

Statystyki nie kłamią, a przynajmniej nie te opisowe, fałszywe mogą być co najwyżej ich interpretacje. Statystyka w swoim podstawowym wydaniu pokazuje nam w postaci danych liczbowych, jak jest, obejmując szersze pole widzenia niż wynikające z naszych osobistych obserwacji. Może to potwierdzać nasze intuicje, dając im mocniejsze podstawy, może też nas zaskakiwać.

Jednak bez względu na to, ile kobiet znajdziemy w teatrze i wokół niego, ciekawe byłoby także pytanie, czy teatr się zmienia: podejmuje więcej tematów związanych z kobietami, usuwa ze swojego pola mizoginię, jest bardziej otwarty na formy, które można by powiązać z pisaniem i działaniem kobiecym?

Książka przygotowana przez zespół w składzie: Agata Adamiecka-Sitek, Agata Chałupnik, Krystyna Duniec, Ewelina Godlewska-Byliniak, Jagoda Hernik Spalińska, Joanna Krakowska, Katarzyna Kułakowska, Justyna Lipko-Konieczna, Agata Łuksza, Monika Żółkoś.

Treść

  • Wstęp. Procenty władzy, prestiżu, pieniędzy – Kinga Dunin
  • Nota edytorska
  • Premiery 1944–2010
  • Funkcje kierownicze. Dyrektorki i kierowniczki artystyczne teatrów 1944–2010
  • Absolwentki reżyserii 1945–2010
  • Sztuki napisane przez kobiety, opublikowane w miesięczniku „Dialog” w latach 1956–2017
  • Jury wybranych festiwali teatralnych. Niektóre laury, nagrody i grand prix
    • Festiwal Teatrów Polski Północnej w Toruniu 1960–1989 
    • Kaliskie Spotkania Teatralne 1961–2017
    • Festiwal Klasyka Polska w Opolu 1975–2017
    • Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach 1998–2016
    • Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu 2001–2016
    • Festiwal Prapremier w Bydgoszczy 2002–2014
    • Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni 2006–2017
    • Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 1994–2017
    • Nagroda im. Konrada Swinarskiego
  • Appendix
    • Dyrektorki teatrów w Polsce w okresie 1765–1939
    • Dyrektorki i kierowniczki artystyczne teatrów w okresie 1944–2010


 

HyPaTia

to kobieca Historia Polskiego Teatru, czyli feministyczny projekt badawczy, którego celem jest odkrywanie, odnajdywanie, dokumentowanie, gromadzenie, przywracanie pamięci i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru. Efektem HyPaTii są trzy książki:

  • Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów
  • Agora. Statystyki
  • (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy

oraz strona internetowa: hypatia.pl zawierająca obszerne archiwum dokumentów, artykułów, wywiadów i recenzji, bibliotekę dramatów, wideonagrania rozmów oraz Kronikę życia teatralnego 1944–2014 z indeksami nazwisk autorek, reżyserek, scenografek, kompozytorek i choreografek, które tworzyły w polskim teatrze po 1944 roku.

Uwaga: książki powstałe w ramach projektu HyPaTia można kupić także w korzystnym cenowo zestawie

Produkty powiązane

Klienci kupili również