Tomek Tyndyk / Teatr

Przekład: Jan Szelągiewicz, Bartosz Wójcik

Ania Nałęcka-Milach (projekt książki), Agnieszka Kubaś (redakcja)

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-85-0
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Format: 160 x 230
Liczba stron: 152
Oprawa: twarda
Edycja i sekwencja zdjęć: Krzysztof Kowalczyk, Ania Nałęcka-Milach

Album, wydany w języku polskim i angielskim, zawiera fotografie Tomka Tyndyka z lat 2014–2017, wykonane podczas prób i eksploatacji spektakli TR Warszawa. Zaprojektowana przez Anię Nałęcką-Milach książka jest twórczym rozwinięciem projektu Tyndyka, znanego publiczności z wcześniejszych odsłon. Staje się jego kolejnym, istotnym elementem. 

Czytaj więcej

65,00 zł

więcej mniej

1.png„Teatr czasem podsuwa jakieś tropy, innym razem je zaciera; osłania coś albo coś przed nami ukrywa. Także o nas samych. Chciałem uchwycić tę wąską szczelinę między tym, co niedostępne, a co za chwilę może zostać ujawnione” – mówi o swoim projekcie aktor i fotograf Tomek Tyndyk. Nie interesuje go w teatrze ani wykreowana przestrzeń teatralnej iluzji, ani jego surowe, materialne podłoże. Tym, co centralne w zdjęciach artysty, jest to, co oddziela od siebie te dwie sfery. To z interwału, korytarza, teatralnego przejścia wyłaniają się jego obrazy, w nich rozgrywa się jego fotograficzny eksperyment.

Tyndyk przygląda się procesowi powstawania spektaklu. Stara się zarejestrować miejsca, przedmioty i ludzi w intymnym procesie kreacji. Ujawnia to, co nienazwane, osobiste, często niewidoczne. Napotykane postaci są fragmentaryczne, a przestrzeń zdezintegrowana. Między czarnymi kotarami, wśród zwoju kabli rozgrywa się bardzo osobista wędrówka Tyndyka przez zakamarki teatru. Z tego błądzenia na granicy realnego i odrealnionego, z powracających natrętnie motywów, nawarstwień i pozornie absurdalnych przepoczwarzeń, powstał niezwykły album – teatralny i nieteatralny zarazem (auto)portret rozszerzony.

Publikacja prezentująca prace Tomka Tyndyka jest kolejnym wydawnictwem Instytutu Teatralnego w serii książek popularyzujących różne nurty fotografii teatralnej. Zaprojektowana przez Anię Nałęcką-Milach książka jest twórczym rozwinięciem projektu Tyndyka, znanego publiczności z wcześniejszych odsłon. Nie streszcza go jednak, nie podsumowuje. Staje się jego kolejnym, istotnym elementem. Stwarza odbiorcom możliwość podglądania hermetycznego i często niedostępnego świata, gdzie – w obrębie aktu teatralnego i towarzyszących mu relacji międzyludzkich – zachodzą tajemnicze procesy.

Album zawiera fotografie Tomka Tyndyka z lat 2014–2017, wykonane podczas prób i eksploatacji spektakli TR Warszawa: Cokolwiek się zdarzy, kocham cię w reż. Przemysława Wojcieszka (2005), Anioły w Ameryce w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2007), Portret Doriana Graya w reż. Michała Borczucha (2009), Miasto snu w reż. Krystiana Lupy (2012), Męczennicy w reż. Grzegorza Jarzyny (2015), Robert Robur w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (2016), Druga kobieta w reż. Grzegorza Jarzyny (2014), Holzwege w reż. Katarzyny Kalwat (2016) oraz produkcji Nowego Teatru – (A)pollonia w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2009).

Książka wydana w językach polskim i angielskim zawiera także teksty krytyczne Iwony Kurz i Pawła Mościckiego oraz inspirowaną fotografiami jednoaktówkę Macieja Pisuka Kto patrzy.

Tomek Tyndyk – aktor teatralny i filmowy, absolwent łódzkiej Filmówki. Od 2005 roku należy do zespołu TR Warszawa. Wystąpił m.in. w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego Oczyszczeni (2001), Dybuk (2003), Anioły w Ameryce (2007), Grzegorza Jarzyny 2007: Macbeth (2005), Giovanni (2006), Druga kobieta (2014), René Pollescha Ragazzo dell’Europa (2007), Jackson Pollesch (2011), Kalifornia / Grace Slick (2017), a także w Mieście snu w reż. Krystiana Lupy (2012), Holzwege w reż. Katarzyny Kalwat (2016) i Robercie Roburze w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (2016). W swoim dorobku filmowym ma role m.in. w Świnkach Roberta Glińskiego (2009), Sekrecie Przemysława Wojcieszka (2012) i Zjednoczonych stanach miłości Tomasza Wasilewskiego (2016). Student Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). Swoje fotografie publikował w wielu magazynach. Finalista II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. na PraguePhoto (2016) i Miesiącu Fotografii w Bratysławie (2017), w TR Warszawa (2017) i Galerii Miejsce przy Miejscu / BWA we Wrocławiu (2017).

Fragmenty esejów krytycznych

Fotografia Tomka Tyndyka to autorska twórczość aktora albo aktorski sposób pełnienia funkcji autora zdjęć. Nie ma tutaj mowy o prostej fotograficznej dokumentacji spektakli teatralnych czy też próbie pokazania siebie jako aktora poprzez wystylizowane, autorskie zdjęcia. Tyndyk tworzy raczej swoisty teatr fotograficzny, w którym relacja między aktorem a autorem jest daleka od jednoznaczności.

Paweł Mościcki, Śmierć aktora

Tyndyk pokazuje teatr jako kosmiczną czarną dziurę, z której z powodu siły ciążenia nie może się nic wydostać – to mroczna przestrzeń, miejsce, gdzie czas zawisł niczym drobiny kurzu w powietrzu, a człowiek zastygł w postaci manekina. Ten mrok jest jednak zapowiedzią innego świata, jego blask bije, wydaje się widoczny gdzieś na końcu czarnego korytarza. Z trójkąta, który łączy teatr, fotografię i śmierć, to właśnie fotografia, dzięki potrzebie światła, wskazuje drogę ewakuacji.

Iwona Kurz, Światło w czarnym pudle

TYNDYK / TEATR – spotkanie promocyjne w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (29 stycznia 2018)

Spotkanie poświęcone albumowi z udziałem aktora i autora fotografii, twórców książki Ani Nałęckiej-Milach i Krzysztofa Kowalczyka, redaktorki Agnieszki Kubaś oraz filozofa, eseisty i tłumacza Pawła Mościckiego poprowadził Krzysztof Pijarski. Dyskusji towarzyszyło przygotowane przez Katarzynę Kalwat czytanie performatywne na podstawie inspirowanej fotografiami Tomka Tyndyka jednoaktówki Macieja Pisuka „Kto patrzy”.

Fragment książki

Produkty powiązane

Klienci kupili również