Dwujęzyczna publikacja Post-Apocalypsis towarzyszy noszącej ten sam tytuł polskiej wystawie narodowej, nagrodzonej Złotym Medalem podczas 13. edycji Praskiego Quadriennale (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) – największej na świecie międzynarodowej imprezy poświęconej projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych i wizualnych.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Bezpośrednią inspiracją polskich kuratorów był spektakl Jerzego Grotowskiego Apocalypsis cum figuris – jedno z najważniejszych przedstawień XX wieku (rzadko publikowane fotografie Eustachego Kossakowskiego z pokazów tego spektaklu w Wenecji otwierają tę publikację). W idei ekspozycji bardzo wyraźnie pobrzmiewają idee romantyzmu, które domagają się nowego odczytania, już nie tylko narodowo-wyzwoleńczego, czy czysto ludzko-duchowego, ale takiego, które odsłania coraz wyraźniej myślenie o systemowym, globalnym, rozproszonym i relacyjnym życiu na Ziemi. Koncepcja natury jako scenografii dla romantycznych dramatów podkreślała praktykę teatru i przedstawienia jako jednego z pierwszych technologicznych laboratoriów aranżowania, zarządzania i bezpośredniego wpływania na stany społeczne. Teatralne eksperymenty, ograniczone niegdyś do przestrzeni scenicznej, zostały współcześnie rozciągnięte na całość działań społecznych, ujawniając szersze, transdyscyplinarne rozumienie projektowania jako skomplikowanych i często zakamuflowanych procesów inżynierii naturospołeczeństw.
Z esejów zaprezentowanych w tomie wyłania się właśnie wizja świata sieciowego i globalnego. Obok tekstów kuratorów Agnieszki Jelewskiej, Michała Krawczaka, i współpracującego z nimi scenografa i architekta Jerzego Gurawskiego, znajdziemy eseje historyków i badaczy teatru – Dobrochny Ratajczakowej i Dariusza Kosińskiego, polityka i działacza społecznego, związanego przez lata z partią Zieloni – Dariusza Szweda oraz wybitnej historyczki i teoretyczki literatury Marii Janion. Dzięki wielości perspektyw publikacja Post-Apocalypsis jest pełną historycznoteatralnych odniesień prezentacją różnych poglądów i idei oraz – przede wszystkim – próbą wskazania na skomplikowane związki, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi.
Zawartość:
Wystawa Post-Apocalypsis w archiwum Praskiego Quadriennale (jęz. ang.)
Nowe biografie to czwarty już tom zbiorowy w serii Nowe Historie, tym razem poświęcony biografistyce – tej pielęgnowanej, ale i zaniedbywanej przez historyków teatru oraz tej uprawianej i wykorzystywanej przez twórców teatralnych.
Zbiór historycznych publikacji Bohdana Korzeniewskiego, ważne przypomnienie politycznych i artystycznych dziejów teatru polskiego, a także samego autora, jednej z najwybitniejszych postaci polskiej kultury XX w.
Punktem wyjścia do cyklu opowieści o teatrze Wielkiej Wojny są uwikłane w wydarzenia geopolityczne biografie intelektualistów, artystów, żołnierzy i rewolucjonistów.