Pierwsza monografia Kazimierza Dejmka, jednego z najważniejszych powojennych ludzi polskiego teatru: aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1962–1968, wreszcie ministra kultury w wolnej Polsce. Autorka książki, prof. Magdalena Raszewska, przedstawia niejednoznaczny i skomplikowany życiorys człowieka pokazany na tle powojennej – kulturowej, politycznej i społecznej–historii Polski.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
„Każdy ma swojego Dejmka, bo jest ich wielu. Legendarny, charyzmatyczny przywódca młodych ludzi, którzy poszliby za nim w ogień, z którymi tworzy teatr – kolektyw. Dejmek z wypowiedzi prasowych: arogancki, przekonany o słuszności swoich wyborów, o monopolu wiedzy na temat, jaki powinien być teatr. Dejmek z opowieści aktorów, znający najtajniejsze tajniki teatru, uznający go za świętość i rzucający ciężkimi słowami, gdy ktoś tej świętości nie rozumiał, nie uszanował. Dejmek od Dziadów i Dejmek od «gestu kabotyna». Dejmek wzruszający się czystym pięknem, znakomitą rolą. Dejmek uczestnik gier politycznych i Dejmek bezradny, gdy go te gry zmiażdżą. Dejmek butny, odpychający i Dejmek płaczący na Kramie z piosenkami – wspomnieniuswojej młodości. Czy tak skomplikowanego człowieka można opisać, nie pisząc przy okazji całej historii Polski współczesnej? A choćby – historii teatru?”.
Warszawskie Spotkania Teatralne to festiwal szczególny, zasługuje więc na szczególną pamięć. Zorganizowany po raz pierwszy w 1965 roku szybko stał się bardzo ważną instytucją polskiego życia teatralnego, a z czasem zyskał własną legendę. Różne koleje losu sprawiły, że choć festiwal liczy 57 lat, miał 41 edycji. Ich historię przypomina ta wyjątkowa książka
Najnowsza książka Andrzeja Wirtha Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały, w której twórca Instytutu Teatrologii Stosowanej w Giessen sumuje swoje życiowe i artystyczne doświadczenia. Autobiografię opowiedzianą w rozmowie z Thomasem Irmerem uzupełnia wybór 16 esejów i artykułów – od Brechta do Pollescha – w zdecydowanej większości polskich...
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.