Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Książka „Praktykując pedagogikę teatru. Pojęcia, wartości, przykłady” to pierwsza w Polsce pozycja tak szeroko opowiadająca o jednym z najgorętszych trendów współczesnego życia teatralnego. Ukazuje spektrum refleksji i doświadczeń osób zajmujących się pedagogiką teatru. Przybliża zagadnienia ważne dla jej historii i teraźniejszości w Polsce. Praca nad jej koncepcją wiązała się z wyzwaniem znalezienia ram opowieści o tej dyscyplinie, które będą oddawać jej charakter – dziedziny żywej, nieprzerwanie rozwijanej przez różne osoby w wielu kontekstach. Do tworzenia tekstów składających się na sześć bloków tematycznych zostało zaproszonych 36 autorek i autorów. To książka, która zachęca zarówno do poznania doświadczeń i refleksji innych osób, jak i do przeglądania się w niej ze swoją własną praktyką i namysłem nad nią.
Ostatecznie publikacja składa się z następujących bloków: „Wprowadzenie”, „O postawach i tożsamości pedagożek i pedagogów w Polsce”, „Ważne hasła w pedagogice teatru”, „Proces – centrum pedagogiki teatru”, „Teatr i szkoła jako kluczowe obszary instytucjonalne pedagogiki teatru” oraz „Warsztat do spektaklu jako forma pracy pedagogiczno-teatralnej”.
Są w niej materiały naukowe (eseje i artykuły oparte na wynikach badań socjologicznych), teksty powstałe w oparciu o rozmowy z praktyczkami i praktykami, a także zadania będące zachętą do samodzielnej refleksji i rozwijania własnych działań. Zamyka ją bibliografia w niestandardowej formie: zamieszczono w niej odnośnik do strony internetowej, na której znajdują się zebrane pozycje, oraz formularz pozwalający dodać brakujące na liście teksty. Dzięki temu bibliografia pedagogiczno-teatralna będzie na bieżąco aktualizowana.
Fragment wstępu książki:
Dwóch dekad potrzeba było pedagogice teatru na zrobienie kariery w polskim teatrze. Pojawiła się na początku XXI wieku na fali zachwytu niemieckimi trendami. Dzięki ciekawości – a może lepiej powiedzieć: wizjonerstwu – ówczesnego dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego Macieja Nowaka oraz wiedzy i praktycznym umiejętnościom Justyny Sobczyk mogła ona zakiełkować w tej instytucji, a potem rosnąć powoli, ale konsekwentnie, podlewana troskliwą opieką kolejnych zatrudnianych tam osób. Nie ustawały one w jej promowaniu i pozyskiwaniu ambasadorek i ambasadorów. Zjednywała sobie zainteresowanie ludzi, którzy pragnęli, by teatr był miejscem egalitarnym i dostępnym dla jak najszerszego grona osób, a język teatru służył dyskusji o otaczającej rzeczywistości. (...) Pedagogika teatru od zawsze rozwijała się przez praktykę, ale na polskim gruncie nie szło to w parze z namysłem badawczym – w efekcie teoria tej dyscypliny nie miała szansy na równie intensywny rozkwit. Dział Pedagogiki Teatru jako komórka narodowej instytucji kultury zajmującej się współczesnym życiem teatralnym i badaniami widzi swoją misję w uzupełnianiu tej luki. (...) Zapraszamy do lektury i pracy własnej. Mamy nadzieję, że publikacja stanie się nie tylko uzupełnieniem teoretycznym w polskim piśmiennictwie, ale także przyczynkiem do rozwoju osób zajmujących się pedagogiką teatru.
KONCEPCJA:
Maria Babicka-Janiszewska, Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska, Anna Rochowska, Magdalena Szpak
KOORDYNACJA:
Maria Babicka-Janiszewska, Magdalena Szpak
REDAKCJA MERYTORYCZNA:
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
REDAKCJA JĘZYKOWA:
Justyna Czarnota, Iga Kruk-Żurawska, Katarzyna Piwońska
KOREKTA:
Iga Kruk-Żurawska
OPRACOWANIE GRAFICZNE (PROJEKT I SKŁAD):
Maria Bukowska, Studio Graficzne Temperówka
Grono wszystkich autorek i autorów:
Spis treści:
WSTĘP 7
WPROWADZENIE 13
Pedagogika teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego 15
Maria Babicka-Janiszewska, Magdalena Szpak
Definicja pedagogiki teatru opracowana przez Dział Pedagogiki Teatru 22
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
Z chęci podzielenia się doświadczeniami. O kształceniu pedagożek i pedagogów teatru w Polsce 31
Z Justyną Sobczyk, Iwoną Woźniak i Dagmarą Żabską rozmawia Justyna Czarnota
Przestrzeń na różne prędkości i definicje 37
Z Dorotą Ogrodzką, Karoliną Plutą i Magdaleną Szpak rozmawia Agata Łukaszewicz
O POSTAWACH I TOŻSAMOŚCI
PEDAGOŻEK I PEDAGOGÓW TEATRU 45
Zaczyna się od spotkania 47
Z Katarzyną Grajewską i Marią Schejbal-Cytawą rozmawia Marzenna Wiśniewska
Nie stawiam siebie w roli alfy i omegi. O postawie pedagogiczno-teatralnej
w kontekście pracy w różnych instytucjach 54
Z Natalią Świniarską i Moniką Nitkiewicz-Mitrut rozmawia Marta Gosecka
Podróż bohatera. O stawaniu się pedagożką i pedagogiem teatru w Polsce 63
Bogna Kietlińska-Radwańska
Ja jako pedagożka teatru. Monodram 73
Justyna Czarnota
WAŻNE HASŁA W PEDAGOGICE TEATRU 75
Wierząc w uczestnictwo. O strategiach twórczych w procesach partycypacyjnych 77
Dorota Ogrodzka, Karolina Pluta
O wybieraniu tematu i formy spektaklu 86
Judyta Berłowska
Powstawanie dramaturgii w procesie pracy z grupą 96
Katarzyna Piwońska
Przeżyć – opowiedzieć – zobaczyć, czyli refleksje o pracy z osobistymi historiami
w procesach pedagogiczno-teatralnych 110
Agata Łukaszewicz
Pełna powaga? O wykorzystywaniu zabawy w pedagogice teatru 114
Z Tomaszem Daszczukiem, Michałem Domańskim i Anną Marią Sadowską rozmawia Justyna Czarnota
Przez komunikację do relacji. Pedagogika teatru i podejście relacyjne –
czemu trzymają się pod rękę? 122
Wiktoria Kaczmarek-Rutkowska
PROCES – CENTRUM PEDAGOGIKI TEATRU 133
Proces grupowy okiem trenerki 135
Monika Klonowska
Proces twórczy: instytucje, praktyki performatywne i badania artystyczne 142
Piotr Morawski
O relacji procesów twórczego i grupowego w pedagogiczno-teatralnej
pracy nad spektaklem 150
Maria Babicka-Janiszewska, Maciej Misztal
Proces grupowy i proces twórczy – jak je widzisz? 162
Joanna Krukowska-Gulik
TEATR I SZKOŁA JAKO KLUCZOWE OBSZARY INSTYTUCJONALNE
PEDAGOGIKI TEATRU 165
Przekształcanie instytucji. O pedagożkach i pedagogach teatru pracujących
w teatrach 167
Agata Kędzia
Włączanie młodzieży w procesy twórcze w teatrze 177
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Krakowska, Katarzyna Kułakowska
Więcej niż spektakl. O współpracy pedagożek teatru w teatrach
instytucjonalnych ze szkołami 182
Katarzyna Krajewska
Współpraca szkoły i teatru 192
Katarzyna Kanowska
Samodzielne szukanie rozwiązań. O czerpaniu z pedagogiki teatru
na innych polach teatralnej pracy 198
Z Anną Rochowską, Alicją Morawską-Rubczak i Sebastianem Świądrem rozmawia Anna Zalewska-Uberman
WARSZTAT DO SPEKTAKLU JAKO FORMA PRACY
PEDAGOGICZNO-TEATRALNEJ 207
Cechy pedagogiczno-teatralnego warsztatu do spektaklu 209
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Krakowska, Katarzyna Kułakowska
Warsztat do spektaklu. Rys historyczny i praktyka 217
Justyna Czarnota, Magdalena Szpak
NOTY O AUTORKACH I AUTORACH 229
BIBLIOGRAFIA240