Strona główna
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Podróż po Europie, w którą wyruszył Władysław Waza, ukształtowała smak artystyczny przyszłego króla i pomogła mu nawiązać inspirujące kontakty, które zaowocowały wyjątkowym zjawiskiem kulturowym. Zainaugurowany w 1627/1628 r. , a funkcjonujący nieprzerwanie w latach 1635–1648 w południowym skrzydle Zamku Królewskiego w Warszawie teatr był nie tylko pierwszą stałą instytucją tego typu w Polsce, ale także jednym z pierwszych stałych teatrów operowych poza Italią. Oprócz dramatów muzycznych, baletów dworskich i spektakli komedii dell’arte można było tu podziwiać liczne występy angielskich aktorów.
Polscy i zachodnioeuropejscy badacze reprezentujący rozmaite dziedziny i wrażliwości przedstawiają wieloraki obraz królewskiego patronatu w kontekście dokonującej się wówczas europejskiej wymiany kulturowej, w której to warszawsko-wileński dwór odgrywał pierwszoplanową rolę.
Drama rozwija się dzięki ludziom, którzy widzą w niej coś więcej niż „odgrywanie scenek”. Każdy praktyk dramy ma swoje ulubione techniki, za pomocą których realizuje zamierzone cele.
„Brylant” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk przenosi nas do roku 1919, czasy wojny polsko-bolszewickiej, ukazanej jednak inaczej niż zazwyczaj.