Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
KRZYSZTOF KUREK, MAGDALENA REWERENDA, AGATA SIWIAK (RED. NAUK.)
Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu
i troski
Konfrontujemy ze sobą wizje historyczne z najnowszymi, przyglądając się temu, co w kwestii
starć sztuki z politycznością przeszłość może zaproponować teraźniejszości, ale też temu, co
teraźniejszość może zaproponować przeszłości (archiwa bowiem nigdy nie są domknięte).
Intencją niniejszej książki jest zatem krytyczna analiza sposobów, dzięki którym zarówno te-
atr, jak i inne dziedziny sztuki odbijały i odbijają tendencje wyraźnie wyczuwalne w wymiarze
społecznym, wzmacniając zarazem ich polityczny ciężar. Podobnie jak Lehmann łączymy poli-
tyczność ze stosunkami władzy w społeczeństwie, jednak w przeciwieństwie do niego widzimy,
że wskazywane przez niego formy oporu – „terror, anarchia, szaleństwo, desperacja, śmiech,
powstanie, aspołeczność” – ani nie są niepolityczne, ani nie mają mocy jedynie podważania nor-
matywnych sposobów zachowań. Wszystkie te gesty podejmowane przez sztukę mają bowiem
charakter performatywny. Sprawczo działają w obrębie testowania nowych możliwości i dzięki
projektowaniu nowych światów – poszerzenia pola percepcji. Trzeba w tym kontekście powtó-
rzyć i odpowiedzieć na pytanie, które sformułował Rodrigo García: „Czy to nie jest działanie poli-
tyczne?”.
Fragment Wprowadzenia
PUBLIKACJA OTRZYMAŁA WYRÓŻNIENIE JURY 64. KONKURSU POLSKIEGO TOWARZYSTWA WYDAWCÓW KSIĄŻEK „NAJPIĘKNIEJSZE KSIĄŻKI ROKU 2023".
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.
Sto lat temu do rodzinnego Lublina powrócił pierwszy rzecznik polsko-ukraińskiego dialogu – Józef Łobodowski, poeta, tłumacz, prozaik, publicysta.