Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
KRZYSZTOF KUREK, MAGDALENA REWERENDA, AGATA SIWIAK (RED. NAUK.)
Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu
i troski
Konfrontujemy ze sobą wizje historyczne z najnowszymi, przyglądając się temu, co w kwestii
starć sztuki z politycznością przeszłość może zaproponować teraźniejszości, ale też temu, co
teraźniejszość może zaproponować przeszłości (archiwa bowiem nigdy nie są domknięte).
Intencją niniejszej książki jest zatem krytyczna analiza sposobów, dzięki którym zarówno te-
atr, jak i inne dziedziny sztuki odbijały i odbijają tendencje wyraźnie wyczuwalne w wymiarze
społecznym, wzmacniając zarazem ich polityczny ciężar. Podobnie jak Lehmann łączymy poli-
tyczność ze stosunkami władzy w społeczeństwie, jednak w przeciwieństwie do niego widzimy,
że wskazywane przez niego formy oporu – „terror, anarchia, szaleństwo, desperacja, śmiech,
powstanie, aspołeczność” – ani nie są niepolityczne, ani nie mają mocy jedynie podważania nor-
matywnych sposobów zachowań. Wszystkie te gesty podejmowane przez sztukę mają bowiem
charakter performatywny. Sprawczo działają w obrębie testowania nowych możliwości i dzięki
projektowaniu nowych światów – poszerzenia pola percepcji. Trzeba w tym kontekście powtó-
rzyć i odpowiedzieć na pytanie, które sformułował Rodrigo García: „Czy to nie jest działanie poli-
tyczne?”.
Fragment Wprowadzenia
Te eseje są zabawne, wnikliwe i ostre jak brzytwa. Gay opowiada o swojej drodze do feminizmu, który nie wyklucza. Porusza temat aborcji. Rozprawia się ze stereotypami.
„Gotki” Artura Pałygi rozgrywają się współcześnie, na polskiej wsi o znaczącej nazwie Męcz, w domu umierającej Stanisławy, którą opiekuje się niemłoda już córka Lutka.
Zbiór nieopublikowanych dotąd w języku polskim dramatów rosyjskich autorów i autorek.