Monolog praktyka, mającego za sobą 80 lat oglądania teatru i ponad 70 lat pracy w nim, gorliwego teatromana, pedagoga, entuzjasty teatru dzisiejszego – oryginalny podręcznik reżyserowania.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
HENRYK IZYDOR ROGACKI (ze wstępu): Jan Maciejowski swojemu monologowi praktyka, mającego za sobą osiemdziesiąt lat oglądania teatru i ponad siedemdziesiąt lat pracy w nim, jawnego „fascynata” sztuki teatru oscylującego pomiędzy profesjonalną, analityczną refleksją nad jej przejawami a emocjonalnie nacechowanym zauroczeniem zjawiskami teatralnymi i niedefiniowalną „tajemnicą teatru”, nadgorliwego wręcz teatromana, którego swoiście monumentalne doświadczenia widowniane stają się po prostu świadectwem historycznym, rzetelnego wreszcie entuzjasty teatru dzisiejszego – dał tytuł Gra w reżyserię. Od kształcenia do tworzenia. W dodatku Maciejowski, nauczyciel reżyserów i aktorów, metodą persyflażową wystylizował swoją książkę na niby podręcznik, niby samouczek, czy też quasi-niezbędnik dla adeptów i lubowników reżyserowania
Henryk Izydor Rogacki – Jak grać w teatr? Opowieść praktyczna 7
Polska szkoła reżyserii 17
Jak zacząć? 31
Jak i kogo uczyć? 38
Na przykładzie Dziadów 45
Zadara 45
Nekrošius 60
Kleczewska 66
Przy stole i w sytuacji 70
Wierność 73
Między konformizmem a niezawisłością 76
Reżyser pisze scenariusz 80
Reżyser szuka energii 89
Ideologia w teatrze 97
Traktat o reżyserii 106
Tadeusz Kantor 110
Reżyser – aktor 115
Sytuacje 127
Kuraś nie był taki 133
Wesele wyreżyserowało się samo 138
Wesele Zadary 149
Wesele Augustynowicz 155
Wesela Grzegorzewskiego 161
Wesele Klaty 167
Wesele Kostrzewskiego 174
Język Masłowskiej 178
Teatr opowieści 183
Teatr słowa i teatr ruchu 188
Mats Ek 192
Ślub „potarty” Wyspiańskim 196
Młodzi 204
Szkoła wczoraj i dzisiaj 218
Teatr szkolny 234
Niespełnione melodie 243
Nowe narzędzia umożliwiają zmianę 248
Krystian Lupa 255
Sztuka formułowania uwag 269
Woszczer 278
Maszyna do grania Szekspira 283
Reżyser ma pomysły 305
Odmiany Hamleta 315
Przywrócić teatrowi poezję – Garbaczewski i Borczuch 342
Make it new 344
Prospero – jutronauta w teatrze 358
Pamięć i zapomnienie 363
Akademizm 369
Czechow w rękach Percevala 378
Jak reżyserować? 382
Indeks nazwisk 385
Na okładce: Teresa Marczewska w roli Ofelii w Hamlecie Williama Shakespeare’a, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, reż. Jan Maciejowski, prem. 31 stycznia 1970. Fot. archiwum teatru
Ta książka mogłaby nosić tytuł Człowiek teatru. Tak samo jak napisana przez Zygmunta Hübnera biografia Wojciecha Bogusławskiego i jak nagroda imienia Hübnera, wręczana dziś artystom, którzy mogą być uważani za spadkobierców jego myślenia o teatrze.
Zbiór praktycznych spostrzeżeń dla wszystkich, którzy stają przed trudnym zadaniem zapewnienia funduszy i wsparcia dla niezależnych działań artystycznych.