Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019) śledzą artystyczne ekspresje Holokaustu w teatrze, filmie, muzeach, sztukach wizualnych oraz zjawiska z kręgu kultury popularnej.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Stanowią kontynuację badań, które podjęliśmy kilkanaście lat temu w Literaturze polskiej wobec Zagłady (1939-1968). Reprezentacje… mają uświadomić współczesnemu odbiorcy wielowymiarowość oraz niezwykłą mnogość przedstawień Holokaustu w rodzimej sztuce. Jak w każdej syntezie chodzi również o dokonanie rekapitulacji aktualnego stanu wiedzy, ale też wydobycie zagadnień dotychczas słabo obecnych w refleksji nad Zagładą. Interdyscyplinarny charakter Reprezentacji… posłuży – taką mamy nadzieję – przedstawicielom różnych nauk: literaturoznawcom, kulturoznawcom, filmoznawcom, historykom sztuki, historykom teatru, antropologom, znawcom popkultury. Wprawdzie nasza publikacja jest adresowana głównie do środowiska akademickiego, jednak – nie tylko ze względu na społeczną rangę tematu – powinna znaleźć czytelników także wśród uczniów szkół średnich, nauczycieli i wszystkich osób zainteresowanych problematyką Zagłady w sztuce polskiej. Ze Wstępu
Punktem wyjścia koncepcji książki Teatr brzydkich uczuć była teoria Sianne Ngai inspirująca do nowych sposobów myślenia o teatrze, przedstawieniach kulturowych i rzeczywistości społecznej. Tom rozpoczyna więc tłumaczenie wstępu do monografii Ngai, w którym autorka przedstawia założenia metodologiczne i charakterystykę brzydkich uczuć – negatywnych emocji...
W napisanym pięknym językiem eseju, Simon Leys szkicuje portret George’a Orwella, skupiając się na zagadnieniu jego niejednoznacznego stosunku do polityki i własnego pisarstwa jako pisarstwa politycznego.
Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019) śledzą artystyczne ekspresje Holokaustu w teatrze, filmie, muzeach, sztukach wizualnych oraz zjawiska z kręgu kultury popularnej. Stanowią kontynuację badań, które podjęliśmy kilkanaście lat temu w Literaturze polskiej wobec Zagłady (1939-1968).
Współcześnie adaptacje są kulturowo wszechobecne. Książka podejmuje temat szeroko pojętych adaptacji w odniesieniu do postaci Josepha Conrada.