Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Jerzy Kolecki (1925-2018), artysta malarz, przez wiele lat znany był jedynie w środowisku polskich lalkarzy. Zainteresowanie jego twórczością powróciło w latach 10. XXI w. W lipcu 2011 r. w ramach wystawy "Ostalgia" w New Museum w Nowym Jorku w pracy Pauliny Ołowskiej na prawach cytatu pojawiła się twarz carrollowskiej bohaterki z plakatu Jerzego Koleckiego do "Alicji w Krainie Czarów" wystawionej przez Teatr Lalki "Rabcio" w Rabce w 1975 r. - pisze Ewa Gałązka.
Gest ten artystka powtórzyła w 2014 r. w Warszawie. Twarz Alicji z plakatu Koleckiego wypełniła szklaną fasadę pawilonu Emilia, będącego ówczesną siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Była to instalacja artystki w ramach wystawy "Co widać" - przegląd tego, co najbardziej reprezentatywne w owym czasie w sztuce Polski. Zapomniany artysta powrócił do świadomości społecznej dzięki twórczości bardziej rozpoznawalnej artystki.
Wnuk Jerzego Koleckiego, Karol Hordziej idzie śladami Ołowskiej przywracając pamięć o dorobku swego dziadka. W 2017 r. jako kurator BWA w Tarnowie zorganizował monograficzną wystawę poświęconą projektom teatralnym zatytułowaną "Teatr lalek Jerzego Koleckiego". W tym samym roku Hordziej uzyskał stypendium w ramach Programu Młoda Polska Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach którego powstał album prac teatralnych Jerzego Koleckiego, wydany w 2018 r.
Jerzy Kolecki, artysta malarz, dyplom uzyskał pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w 1952 r. Zaczynał jako aktor lalkarz w teatrze w Rabce. Już od swojej trzeciej premiery projektował lalki i dekoracje. W latach 1954-1992 wykonał czterdzieści dziewięć scenografii, z czego trzydzieści pięć w teatrze w Rabce, a czternaście w innych teatrach lalkowych w Polsce. W 1961 r. zostaje dyrektorem i kierownikiem artystycznym Teatru "Rabcio" w Rabce. Ten teatr bez sceny teatralnej grał w sanatoriach (najczęściej w Sanatorium Dziecięcym im. Wincentego Pstrowskiego i w Sanatorium Zdrojowym "Orzeł" oraz poza Rabką w stu osiemdziesięciu dziewięciu miejscowościach na obszarze Krakowskiego, Katowickiego, Lubelskiego, Opolskiego, Rzeszowskiego, Warszawskiego, Wrocławskiego.
"Kolecki tworzył oryginalne lalki, kostiumy, rekwizyty. Wprowadzał nowe techniki lalkarskie i różne rodzaje lalek. Marionetki zastąpił kukłami - uważał, że maja w sobie więcej życia i możliwości gry. Zastosował rodzaj skrzyżowania kukły z marionetką, pozostawiając marionetkową możliwość poruszania głową czy rękami () Za pomocą barwy, rysunku, dynamicznych zmian przestrzeni oraz gry aktorskiej, nadającej ruch lalkowym postaciom, przeobraził teatr malutki w "teatr ogromny", a teatr martwej lalki w teatr żywych bohaterów" - pisze w albumie, historyk sztuki Bożena Frankowska.
Teatr ubogi, grający w objeździe, za dyrekcji Jerzego Koleckiego, dzięki jego plastycznej wizji, trafił do szeregu najlepszych teatrów lalkowych w Polsce zdobywając nagrody na festiwalach teatrów lalkowych. Warto zajrzeć do wydanego z niezwykłą starannością albumu przypominającego teatralną twórczość Jerzego Koleckiego.
Ewa Gałązka
e-teatr
05.02.2019