Na tom Mrożek i nowoczesność składają się referaty wygłoszone podczas konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej 29 czerwca 2021 roku przez Polską Kompanię Teatralną we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Na tom Mrożek i nowoczesność składają się referaty wygłoszone podczas konferencji o tym samym tytule, zorganizowanej 29 czerwca 2021 roku przez Polską Kompanię Teatralną we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Zebrane w monografii artykuły ukazują twórczość dramatopisarską Sławomira Mrożka, tak jak na to zasługuje i na co przede wszystkim niewątpliwie pozwala, czyli z wielu perspektyw. Dzieła autora Tanga można, i warto, czytać jak traktat o naszym czasie, szeroko pojętej nowoczesności. Oddawana w ręce czytelników książka takie właśnie spojrzenie na dorobek Mrożka proponuje i do takiego właśnie myślenia nad utworami pisarza zachęca.
Antoni Winch Mrożek i nowoczesność. Wstęp
Antoni Winch Szkoda Zachodu
Beata Popczyk-Szczęsna Mędrkowanie w dobie nowoczesności
Jacek Kopciński Lisim okiem
Mateusz Werner Krawiec jako ogrodnik. Przyczynek do teorii nowoczesności jako projektu ogrodniczego
Jarosław Cymerman Buty Małego, czyli eksperymentowanie Mrożkiem
Irina Lappo Rosyjska recepcja dramaturgii Sławomira Mrożka w XXI wieku
Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak Mrożek w Hiszpanii – próba rozpoznania terenu
Jarosław Gajewski Ucieczka z karnawału albo skrócony przegląd wybranych okoliczności założonych ostatniego dramatu Sławomira Mrożka
Indeks nazwisk
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.
Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów...
Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.