Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości Wyspiańskiego.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego „Poza kanonem, pomiędzy akademią a praktyką. Dramaty Stanisława Wyspiańskiego”. Jego zasadniczym celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach swobodnego eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości teatralnej autora Wyzwolenia. Laboratoryjnej pracy poddano sześć utworów Wyspiańskiego, sytuujących się na obrzeżach kanonu: Requiem, Bolesław Śmiały, Legion, Klątwa, Śmierć Ofelii, Legenda.
Inicjując projekt, szliśmy za wskazaniem Wyspiańskiego: „przewalczyć myślą”. Powrót do jego tekstów wydała nam się dziś – w kontekście polskiego życia zbiorowego szczególnie ważny. Zmęczenie niedoformiem i nagromadzeniem konkurencyjnych wzorców i scenariuszy zaowocowało po dwudziestu latach od odzyskania suwerenności, agresywną rekonstrukcją przeszłości, obwarowywanej sakralnymi nakazami. Naród kulturowy jako twarda oczywistość zamienia się w broń przeciwko wszelkim odmiennościom i próbom twórczego przewalczenia jego przeszłości, której – chcąc nie chcąc – jesteśmy wytworem. Takiego kultu Wyspiański nigdy nie aprobował, równie mocno protestując jednak przeciwko wymazywaniu tego kształtującego nas i wciąż aktywnego dziedzictwa.
Praca podjęta przez autorów interpretacji jego tekstów pokazanych na scenie Instytutu Teatralnego i zapisanych w niniejszym tomie jest świadectwem przyjęcia takiej właśnie postawy. Nie musimy, a nawet nie powinniśmy próbować iść wprost za słowami Wyspiańskiego, traktować cytaty z niego jak maksymy i motta, ale postawa, którą żył, wydaje się dziś polityczną i kulturową koniecznością.
SPIS TREŚCI
Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński Wstęp
REQUIEM opracowanie Dariusz Kosiński
Stanisław Wyspiański Requiem
Dariusz Kosiński Reqiuem. Komentarz edytorski
Włodzimierz Szturc Myśli o brzmieniach Requiem Wyspiańskiego
Dokumentacja z czytania Requiem w reż. Pawła Passiniego
Katarzyna Fazan Wyspiański/Kantor: asocjacyjny dyptyk w kręgu Requiem
BOLESŁAW ŚMIAŁY opracowanie Dorota Semenowicz
Dorota Semenowicz Święta trumna
Dokumentacja z czytania Bolesława Śmiałego w reż. Macieja Podstawnego
Politycy w zakrystii. Dyskusja z udziałem Ludwika Dorna, księdza Andrzeja Draguły, Andrzeja Ledera i Doroty Semenowicz
LEGION opracowanie Dorota Sajewska
Dorota Sajewska Legion, czyli skład zasad
Legion. Monolog na podstawie Legionu Stanisława Wyspiańskiego i Ruin Róży Luksemburg
Legion. Rytuał i destrukcja Rozmowa Tadeusza Koczanowicza i Andrzeja Pakuły
Dokumentacja z instalacji filmowej Legion w reż. Andrzeja Pakuły
KLĄTWA opracowanie Agata Adamiecka-Sitek
Katarzyna Czeczot Chłop i czarownica
Agata Adamiecka-Sitek Klątwa po Klątwie, czyli Praca kobiet
Agnieszka Jakimiak Klątwa o Klątwie po Klątwie
Dokumentacja z czytania Klątwy w reż. Agnieszki Jakimiak
ŚMIERĆ OFELII opracowanie Anna R. Burzyńska
Anna R. Burzyńska Pozwól mi powiedzieć
Anna Kapusta Gestalt Ofelii. Figura kołysanki w Śmierci Ofelii
Anna Kowalcze-Pawlik Ofelia Reducta/Ofelia Furiosa: przepisywanie żałoby
Olga Katafiasz Wyzwalanie Ofelii
Dokumentacja z czytania Śmierci Ofelii w reż. Barbary Wysockiej
LEGENDA opracowanie Maria Prussak
Maria Prussak Legenda i żywioł tańca
Maria Prussak Pamięć zapisana w melodii
Włodzimierz Szturc Fonosferta Legendy II
Małgorzata Dziewulska Po stronie muzyki
Dokumentacja z czytania Legendy w reż. Włodzimierza Szturca
Wersja cyfrowa kolejnego tomu z serii Teatr Publiczny. Przedstawienia. „Dwudziestolecie nie jest prezentacją wybranych aspektów międzywojennego teatru, lecz próbą zobaczenia tej epoki poprzez teatr...” KUP WERSJĘ DRUKOWANĄ
Wydawnictwo prezentuje historię polskiej architektury teatralnej na przestrzeni wieków. Czworo autorów, wybitnych specjalistów w tej dziedzinie, uwzględnia także w swoich tekstach związane z architekturą zagadnienia społeczne, historyczne, polityczne, kulturowe i geograficzne oraz wpływy zewnętrzne.
Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.