Polskie piśmiennictwo teatralne XIX wieku, t.3. Prowincjonalny teatr stołeczny...

Wydawnictwo: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana

ISBN/ISSN: 978-83-61033-48-6
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 419
Dostępność: zapas wyczerpany

26,25 zł

więcej mniej

W ramach serii tym razem ukazuje się opracowanie historycznoteatralne. Oksymoroniczny tytuł tomu sygnalizuje, jak wiele zależy od perspektywy, z jakiej patrzeć można na lwowski teatr II połowy XIX stulecia. Czasowe ramy tej książki potraktować należy literalnie w odniesieniu do zdarzeń zachodzących w teatrze Skarbkowskim, a umownie – w odniesieniu do kulturowego otocza, które teatr warunkowało, uzupełniało i komentowało. Autorka, chcąc ustrzec się efektu rozbudowanego kalendarium, nie ogranicza się do relacjonowania dziejów tej instytucji w porządku fabularnym, lecz proponuje serię ujęć, z których każde jest prawdziwe i weryfikowalne przy pomocy źródeł, mimo że każde przynosi obraz nieco inny. Aspiracje – wizje – projekty: materiał do tej części to publikowane w prasie, broszurach i książkach wypowiedzi, których autorzy rysowali z rozmachem wizje teatru, stawiali przed nim zadania, formułowali manifesty, projekty repertuarowe i deklaracje artystyczne. Część druga to konfrontacja owych wyidealizowanych, teoretycznych postulatów z faktycznym Stanem rzeczy, który wyłonił się przede wszystkim z analizy wiarygodnych materiałów dokumentacyjnych (od roczników teatralnych, egzemplarzy inspicjenckich czy afiszy, przez kontrakty artystów, po opisy maszynerii teatralnych). Wreszcie część trzecia: Oceny – polemiki – diagnozy, czyli teatr lwowski widziany oczyma współczesnych (krytyków i publicystów oraz komisji artystycznej powołanej przy Wydziale Krajowym). Publikację ilustrują fotografie, a dopełniają znakomicie aneksy (zestawienie porównawcze repertuaru scen austriackich oraz ówczesny skład lwowskiego zespołu dramatycznego), bibliografia oraz dwa indeksy - osobowy i tytułów sztuk. SPIS TREŚCI: Wstęp • I. Aspiracje – wizje – projekty: Teatr, jego misja i zadania • Dyrekcje • Reżyseria • Aktor / zespół • Repertuar • Publiczność • Krytyka • II. Stan rzeczy: Urządzenia sceniczne – dekoratorzy i dekoracje – technika teatralna • Budynek i jego wyposażenie • Światło elektryczne – początki • Dekoracje – kilka spostrzeżeń ogólnych • Dekoratorzy wiedeńscy – wzór dla Lwowa • Dekoratorzy i dekoracje w teatrze lwowskim • Elementy aparatury teatralnej i ich obsługa techniczna • Repertuar (Repertuar obcy: W teatralnym „uniwersum” Europy; Komedia przede wszystkim; Wedle wzorca wiedeńskiego; Model francuski – wysoka komedia i sztuki dobrze skrojone; Pomniejsi, czyli en masse; Niemiecki dramat współczesny; Sztuki współczesne autorów innych narodowości; Klasyka i wielki repertuar dramatyczny; Repertuar romantyczny • Repertuar rodzimy: Klasyka polska – skromne zasługi, wielkie zaniedbania; Polski dramat romantyczny – trudna obecność; Przypadki szczególne – Fredro i Korzeniowski; Repertuar popularny / ludowy; Sztuki autorów współczesnych) • Zespół aktorski • III. Oceny – polemiki – diagnozy: Dyrekcje • Reżyseria • Zespół aktorski • Repertuar • Publiczność • Uwagi końcowe • Aneks: Z repertuaru teatrów austriackich (Wiedeń i Lwów) • Zespół teatru lwowskiego w latach 1864–1887 • Bibliografia • Wykaz ilustracji • Indeks osób • Indeks tytułów i sztuk

Źródło: ksiazkihistoryczne.pl