Poezja jako poznanie. Studia z poetyki oglądu

Wydawnictwo: Imprint

ISBN/ISSN: 978-83-64299-01-8
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 189

30,00 zł

więcej mniej

Malarskość literatury i jej obrazowość, funkcje pamięci, wrażliwość percepcyjna, świadomość ciała (somatycznej podstawy postrzegania zmysłowego), rola przestrzeni w procesie poznania oraz zależność pomiędzy percepcją a podróżą (niezbędną w ustalaniu tożsamości podmiotu) – oto problemy, które ujawniając swoje znaczenia w tekście poetyckim, wpływają na kształt poetyki oglądu. Zadaniem tej książki jest nie tyle opis metody interpretacji, ile przedstawienie efektów analiz, mających odpowiedzieć na proste pytania: „co widzą poeci?” oraz „jak zdolność widzenia wpływa na tekst literacki?”. Teksty zebrane w monografii poświęconej poetyce oglądu są dowodem stałego zainteresowania autora metodami interpretacji poezji w kontekście filozofii poznania i psychologii widzenia. Są także jednolitą, podporządkowaną tytułowemu problemowi, charakterystyką wybranych aspektów twórczości Bolesława Leśmiana, skamandrytów, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Ewy Lipskiej i Wacława Oszajcy. Robert Cieślak urodził się w 1965 roku w Połczynie Zdroju. Studiował sztukę aktorską w warszawskiej Akademii Teatralnej oraz polonistykę na Uniwersytecie Szczecińskim. Jest profesorem nadzwyczajnym w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się głównie dialogiem pomiędzy poezją a sztukami wizualnymi, historią i teorią teatru, przemianami mediów oraz ich kulturowym i społecznym oddziaływaniem. Opublikował monografie: Oko poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk wizualnych (1999); Poezja wobec kryzysu władzy wzroku. Studia o słowie, obrazie i percepcji (2006); Teatr Anny Augustynowicz (2011); Pamięć – obraz – percepcja. Szkice o poezji Tadeusza Różewicza (2013), a także jako redaktor: Media lokalne w Szczecinie (2011); Teatr – miejsce uwodzenia (2010); Teatr wśród mód (2011); Instrumentarium teatru. Brzmienia sceny (2012); Teatr w kryzysie (2013).