Uniwersalność komizmu. Aleksander Fredro w dwieście dwudziestą rocznicę urodzin

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Semper

ISBN/ISSN: 978-83-7507-184-9
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 220

33,50 zł

więcej mniej

Wiesław Rzońca, Wstęp

I. FREDRO NA SCENIE HISTORII

Mieczysław Inglot, Dwieście lat trudnej recepcji – życie po życiu Aleksandra Fredry

Marian Ursel, Fredro w roku 2013. Znany czy nieznany?

II. FREDRO I TEATR

Anna Kuligowska‐Korzeniewska, Jedyna „sztuka” w twórczości Aleksandra Fredry: Wychowanka

Patryk Kencki, „Wszyscy razem grać będziemy”. Metateatralność w komediach Aleksandra Fredry

Maria Makaruk, Śluby panieńskie w reżyserii Jana Englerta. Najpiękniejsza komedia o miłości?

III. FREDRO W KONTEKŚCIE ROMANTYZMU POLSKIEGO

Ewa Hoffmann‐Piotrowska, Czy Fredro chciał pisać jak romantyk?

IV. ROMANTYZM FREDRY W WYMIARZE PŁCI KULTUROWEJ

Andrzej Fabianowski, Strajk miłosny w Ślubach panieńskich czyli komizm Lizystraty

Wiesław Rzońca, Fredry kobieta i mężczyzna w czasach gender

V. ZAPISKI STARUCHA JAKO MEDIUM FREDROWSKIE

Dorota Plucińska, Lakonizm i komizm – o Zapiskach starucha Aleksandra Fredry

Anna Krasuska, Komizm Zapisków starucha Aleksandra Fredry w świetle Norwidowego „pamiętnika artysty”

VI. KOMIZM FREDROWSKI W PERSPEKTYWIE KOMPARATYSTYKI

Karol Samsel, Joseph Conrad i Aleksander Fredro. Inspiracja i paralele – na podstawie problematyki Trzy po trzy

Agata Balsamo, Fredro skarnawalizowany? Odludki i poeta na tle teorii karnawału Michaiła Bachtina

VII. FREDRO I „FREDRYŚCI” W ŚWIETLE KRYTYKI

Iwona E. Rusek, Fredro Tadeusza Boya‐Żeleńskiego

Karol Samsel, Posłowie

Indeks nazwisk