Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UAM

ISBN/ISSN: 978-83-232-2532-4
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 299

40,00 zł

więcej mniej

Książka przedstawia wybrane dziewiętnastowieczne kompozycje operowe oparte na dramatach Szekspira (między innymi Otella Rossiniego, Burzę Halevy’ego, Romeo i Julię Gounoda, Hamleta Thomasa oraz Makbeta, Otella i Falstaffa Verdiego) przez pryzmat ich związków z literaturą, estetyką, filozofią i kulturą doby romantyzmu. Głównym zamierzeniem tej pracy jest poszukiwanie w operze dziewiętnastego stulecia romantycznych kontekstów, nawiązań i inspiracji, a przede wszystkim – śladów wyrosłej na gruncie romantyzmu interpretacji dzieł Szekspira. Wokół tej osi oscylują inne podejmowane tu problemy: relacja librett „szekspirowskich” oper do ich dramatycznych pierwowzorów, przełożenie muzyczności zawartej w dziełach Szekspira na kształt napisanych na ich podstawie oper, miejsce omawianych tu dzieł w historii teatru i muzyki oraz ich dziewiętnastowieczna recepcja, poprowadzona na podstawie materiałów źródłowych, przede wszystkim ówczesnej prasy. Celem tej monografii jest zatem próba zrozumienia i przedstawienia sposobów funkcjonowania – i długofalowego trwania – zjawiska romantycznego szekspiryzmu w dziewiętnastowiecznym teatrze operowym.

Źródło: www.press.amu.edu.pl