Nowość zdjęcie Przeżyć na scenie

Przeżyć na scenie

Wydawnictwo: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

ISBN/ISSN: 978-83-61835-42-4
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 136
Oprawa: miękka

„Pierwsze wydanie tej książki ukazało się na początku 2015 roku, nakładem warszawskiej Akademii Teatralnej. Dało ono autorowi obywatelstwo w kręgu badaczy Stanisławskiego i udział w Radzie Redakcyjnej kwartalnika „Stanislavski Studies”; wiele okazji do pogłębienia studiów.

Czytaj więcej

31,00 zł

więcej mniej

Angielska wersja książki, opublikowana w dziewięć lat później w wydawnictwie Routledge pod nawiązującym do obrosłego tradycją angielskiego przekładu «Pracy aktora nad sobą» tytułem: «An Actor Survives», różni się od polskiego pierwowzoru dwojako. Po pierwsze: nieco odmiennym tokiem wykładu, jako że potencjalni czytelnicy wyrośli w innej kulturze i pewne aluzje czy odniesienia nie byłyby dla nich zrozumiałe; z kolei innych rzeczy tłumaczyć im nie potrzeba. Po drugie zaś: różni się uzupełnieniami, ujaśnieniami i drobnymi korektami, czyniącymi wywód – jak mam nadzieję – trochę bogatszym i dojrzalszym. W szczególności, poszerzyłem tam początkowe dwa rozdziały o niektóre treści zamieszczonego wcześniej w „New Theatre Quarterly” artykułu «Stanislavsky’s Failed Bildungsroman» (2023); z kolei rozdział czwarty – o wątki niepublikowanego referatu «The Vaudevillean Universe» z konferencji «Stanislavsky in Context» (kwiecień 2019). Wszystkim rozdziałom i podrozdziałom, dotąd tylko numerowanym, nadałem ułatwiające orientację tytuły. Pominąłem «Zakończenie».
Obecne drugie wydanie polskie stanowi zatem trzecie faktyczne. Łącząc cechy obydwu poprzednich edycji, zostało jeszcze trochę rozszerzone – wobec pierwodruku w sumie o piętnaście procent objętości. Z wydania polskiego pozostał tu kontekst kulturowy wywodu, z angielskiego – korekty i dodatki”.
Fragment „Uwag technicznych do nowego wydania”

 

„Tomasz Kubikowski dochodzi do rewelacyjnych wniosków. […] Znakomita książka”.
Katarzyna Osińska

 

„Nowe spojrzenie okazało się przenikliwe i odkrywcze […] sam Stanisławski powiedziałby w tym miejscu: «wierzę»”.
Piotr Mitzner

 

„To fascynujące studium […] może stanąć obok «Stanisławskiego na nowo» Marii Shevtsovej jako ważna XXI-wieczna rewizja dzieła Stanisławskiego”.
Margaret Coldiron, „Stanislavski Studies”

Opis pochodzi od wydawcy.