Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Podjęcie badań dotyczących kręgu artystycznego, który stanowią tancerze, wynika z potrzeby
zdiagnozowania warunków, w jakich pracują, a także uznania, iż jest to ważny element poznania
mechanizmów oraz tworzenia narzędzi stymulujących rozwój sektora kreatywnego w Polsce. Rola
artysty w przestrzeni społeczno-politycznej jest obecnie warunkowana innymi czynnikami niż w
ostatnich kilkudziesięciu latach. Zaznaczyć należy, że na sytuację osób pracujących w sektorze kultury
składa się nie tylko poziom inwestycji w ten sektor czy modele kariery zawodowej, ale też całe
otoczenie instytucjonalne wraz z regulacjami prawa i podmiotami odpowiedzialnymi za ich realizację.
Kontekst ten jest szczególnie istotny z perspektywy polityki społecznej, zważywszy, że sama pozycja
zawodowa i jej uwarunkowania w stosunku do wielu grup mają bardzo specyficzne cechy, silnie
związane z ograniczonymi możliwościami realizacji zawodowej aż do uzyskania świadczeń
emerytalnych. Problem ten dotyczy w szczególności takich grup zawodowych, których praca opiera
się na zintensyfikowanym wysiłku fizycznym. Tancerze, których kariery trwają krótko, mierzą się dziś z
brakiem systemowych rozwiązań, a co za tym idzie – z wieloma problemami związanymi z
funkcjonowaniem na rynku pracy. W publikacji zostały one zdefiniowane w oparciu o
przeprowadzone przez autorkę badania. Podkreślić należy, że grupa tancerzy, funkcjonując na rynku
pracy nie ma zapewnionych stabilnych warunków zatrudnienia oraz zabezpieczenia społecznego.
Konsekwencją tej sytuacji są także problemy związane ze zdrowiem, życiem rodzinnym czy
planowaniem kariery zawodowej w sposób długofalowy.
Publikacja została współwydana przez Fundację Rezonanse Kultury oraz Narodowy Instytut Muzyki i
Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2024, finansowana ze środków Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego.
Marta Seredyńska
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Ukończyła wiedzę o teatrze
oraz media interaktywne i widowiska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także
politykę społeczną na Uniwersytecie Warszawskim. W 2023 roku obroniła doktorat na Wydziale Nauk
Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, poświęcając uwagę sytuacji
tancerzy na rynku pracy w Polsce. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”,
portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietak!t”. Współpracowała także
m.in. z poznańskim Malta Festival, Teatrem Polskim w Poznaniu, Narodowym Instytutem Muzyki i
Tańca, Fundacją Scena Współczesna, Fundacją Szkoła Liderów, Fundacją Artystyczną Perform,
Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury, Fundacją Performa, Stowarzyszeniem
Ośrodkiem Praktyk Choreograficznych, Warszawskim Obserwatorium Kultury. Od 2016 roku
prowadzi Fundację Rezonanse Kultury, gdzie realizuje autorskie projekty kulturalne, edukacyjne i
naukowe. Kuratorowała konferencje naukowe: „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w
XX i XXI wieku” (Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, 2019) oraz „W poszukiwaniu balansu. Dobre
praktyki i zrównoważony rozwój w tańcu i innych sztukach performatywnych, Centralna Scena Tańca,
2024). W latach 2022–2023 przewodnicząca Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca,
działającej przy Biurze Kultury m.st. Warszawa. Od 2022 roku kuratoruje pracę działu Krytyka i teoria
tańca w ramach projektu Centralna Scena Tańca. W tym samym roku otrzymała także stypendium
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
ISBN 978-83-959378-1-1
ISBN 978-83-66522-20-6