Ten przewodnik po czytaniu sztuk teatralnych i scenariuszy dla studentów i praktyków zarówno teatru, jak i literatury, raczej uzupełnia, niż zaprzecza lub powtarza, tradycyjne metody analizy literackiej egzemplarzy.
Ball opracował swoje metody podczas pracy jako dyrektor literacki w Teatrze Guthrie, budując swój przewodnik po rzemiośle, którego dramatopisarze z każdego okresu i stylu wykorzystują, aby uczynić swoje sztuki wartymi wprowadzenia na scenę. Tekst jest pełen narzędzi dla studentów i praktyków, z których mogą korzystać, badając fabułę, postać, temat, ekspozycję, wyobrażoną motywację /przeszkodę/ konflikt, teatralność i inne kluczowe elementy nadbudowy sztuki. Zawiera on instrukcje pozwalające odkryć, co dramaturg uważa za najistotniejsze elementy danej sztuki, umożliwiając tym samym interpretację opartą raczej na fundamentach sztuki niż na jej szczegółach.
Używając Hamleta jako przykładu, Ball zapewnia znaną bazę do zilustrowania technik czytania egzemplarza, jak również przykłady rodzajów błędnych interpretacji, których czytający mogą być ofiarami, ignorując rzemiosło dramaturga. Niezwykle przydatna dla tych, którzy chcą wystawić sztukę na scenie (aktorów, reżyserów, scenografów, specjalistów ds. produkcji). W przód i Wspak jest również doskonałym instruktażem pisania sztuk i scenariuszy, ponieważ struktury, które opisuje, są podstawowymi narzędziami dramatopisarza.
David Ball jest profesorem dramatopisarstwa, aktorstwa, historii teatru i literatury na Uniwersytecie Carnegie-Mellon oraz dyrektorem artystycznym Pittsburg Metropolitan Stage Company. Opublikował dwie sztuki, Assassin i adaptację Woyzka, a także napisał i wyreżyserował ponad sto sztuk w teatrach zawodowych, akademickich i społecznościowych.
*„W przód i Wspak jest podstawową pozycją na moich zajęciach z analizy dramatów na studiach licencjackich. Jest zwięzła, łatwa w poruszaniu się i prowokuje do refleksji. Praca Balla dostarcza wspólnego języka i metodologii, dzięki którym twórcy teatru mogą poruszać się po analizie dramatu. Tekst Balla toruje drogę do bogatej dyskusji i tworzenia znaczeń zarówno w trakcie zajęć, jak i na scenie”.
Elizabeth Horn, Adiunkt w dziedzinie teatru, University of Central Florida
*„W przód i Wspak, to unikalna i mająca duże oddziaływanie pozycja. Od wielu lat korzystam z niej w mojej pracy, jako zawodowy aktor i reżyser, a także w sali wykładowej, ucząc reżyserii i analizy dramatu”.
Harold Dixon, emerytowany profesor, Szkoła Sztuk Teatralnych, University of Arizona
*„Niezastąpiona na moich zajęciach z reżyserii, ta smukła, mała książeczka zawiera nieuchwytną mieszankę niezwykłej klarowności, pobudzającej prowokacji i natychmiastowej przydatności. Nigdy nie zatrzymując się nad własną zręcznością, Ball od razu przekonuje do działania i napędzania zarówno analizy danego scenariusza, jak i produkcji teatralnych. Reżyserzy muszą nauczyć się czytać sztuki, zanim będą mogli je reżyserować, a książka Balla daje im narzędzia, których potrzebują do dokładnego i celowego ich czytania”.
Mathew Reeder, Ball State University
Opis pochodzi od wydawcy.