Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
„Ogród. Rzecz o pracy parateatralnej Jerzego Grotowskiego w latach 1973–1985” François Kahna to opowieść aktora i reżysera, który w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia związał się z Teatrem Laboratorium, współpracując z Jerzym Grotowskim i Jackiem Zmysłowskim nad projektami parateatralnymi. Działania takie jak „Przedsięwzięcie Góra” czy „Czuwania”, traktowane często fragmentarycznie i bez głębokiego zrozumienia, w książce Kahna zostają opisane precyzyjnie i subtelnie, z perspektywy ich współtwórcy i wielokrotnego uczestnika. Zostają też osadzone w kontekście prac Teatru Laboratorium i relacji autora z dwoma wybitnymi polskimi artystami: cieszącym się światową sławą Grotowskim i przygotowywanym na jego następcę Zmysłowskim, którego życie twórcze przerwała przedwcześnie choroba.
Jako reżyser świadomy sztuki kompozycji, Kahn ułożył swoją książkę w taki sposób, by na wrażenia czytelnika oddziaływały nie tylko słowa, ale także to, co pomiędzy nimi. Będąc cenną relacją na temat poszukiwań parateatralnych, zawierającą wiele cennych informacji i materiałów źródłowych, „Ogród” jest zarazem historią wrażliwego człowieka, który po katastrofach XX wieku, poszukuje nieskażonych źródeł duchowości.
Książkę z francuskiego oryginału przełożyła zaprzyjaźniona z Autorem Ewa Sudoł-Kozłowska, zaś jej merytorycznym konsultantem był dawny współpracownik Grotowskiego, Zmysłowskiego i Kahna – Zbigniew Kozłowski.
*
„Niewielkie dziełko Kahna stanowi znakomity wstęp do zrozumienia okresu parateatralnego w działalności Grotowskiego. […]
Żywy język i barwne opisy nadają książce dodatkowy walor. Lektura nie wymaga głębokiego wtajemniczenia w prace Teatru Laboratorium. Książka z pewnością zafascynuje też ludzi młodych, a nawet osoby, które nigdy wcześniej nie słyszały nazwiska «Grotowski»”.
Fragment recenzji wydawniczej prof. Mirosława Kocura
„Kahn patrzy na pracę Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium oczyma cudzoziemca, co ma wartość dodatkową, zważywszy, że Teatr Źródeł był przedsięwzięciem programowo transkulturowym. Przy okazji autor daje ciekawe świadectwo swojego doświadczenia polskich realiów końca lat siedemdziesiątych: takich świadectw, opartych na doświadczeniu codziennego bytowania, nie mamy zbyt wiele. […]
Aktorzy nie zawsze obdarzeni są darem opowiadania. Jednak Kahn, który para się dramaturgią, jest narratorem wybornym: jego książka nie jest opasłym tomem – przeciwnie, to rezultat redukcji opowiadania do faktów i niezbędnych interpretacji. Ale w tych ograniczeniach można poznać mistrza. To jedna z najważniejszych publikacji na temat tej fazy pracy artystycznej Grotowskiego. A także niezrównany portret Mistrza”.
Fragment recenzji wydawniczej prof. Leszka Kolankiewicza
Opis pochodzi od wydawcy.
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.