Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Zaskakuje ogromna różnorodność poruszonych problemów. Bo o ile pula przedstawień
jest niewielka […], o tyle skala pytań, jakie sobie postawili autorzy, jest
imponująca. […] Twórczość Grzegorzewskiego dla niektórych autorów staje się
pretekstem do bardzo odległych rozważań lub analizy zagadnień z innej dziedziny.
[…] Teatr Grzegorzewskiego jest tu czytany przez fascynacje Artaudem,
Beckettem, teatrem muzycznym, Kierkegaardem, Lévi-Straussem, Lehmannem.
Także przez osobiste zainteresowania autorów, czasem na granicy ryzyka.
– prof. dr hab. Magdalena Raszewska / fragment recenzji wydawniczej
Dzieło Jerzego Grzegorzewskiego nie traci swojej żywotności. Mimo upływu lat
nadal inspiruje. […] Podejmowanie stawianych przez niego kwestii jest tym bardziej
istotne, że dzisiejszy teatr najchętniej angażuje się w sferę aktualnych problemów
społecznych i politycznych (czego znaczenia i wartości nikt nie umniejsza).
[…] Spektakle Grzegorzewskiego stanowią w tym wymiarze fenomenalny
punkt odniesienia. Refleksja nad nimi przez badaczy najmłodszych to nie tylko
próba utrwalania obecności w kulturze pewnej formuły teatralnej […], ale może
przede wszystkim konfrontacja własnej wrażliwości z tematami prowokowanymi
przez niezwykłe dzieło.
– dr hab. Danuta Kuźnicka / fragment recenzji wydawniczej
To nieustanne powracanie do Grzegorzewskiego cieszy, bo najgorsze, co może
spotkać artystę, to oswojenie go jako klasyka […] i towarzyszące temu bezrefleksyjne
uznanie, które zwalnia z obowiązku krytycznego czy, lepiej, twórczego
myślenia. Poświęcona artyście konferencja, zorganizowana w 2008 roku przez
nas, wówczas jeszcze studentów Wiedzy o Teatrze, zakończyła się konkluzją,
że Jerzy Grzegorzewski pozostawił nam szczególny testament – swoją wrażliwość
i wyobraźnię. Myślę, że warto dziś wrócić do tamtych rozmów.
– dr Mateusz Żurawski / fragment wstępu
Wrażliwość i wyobraźnia Mateusz Żurawski
Powroty Odysa Joanna Jopek
RELACJE
Grzegorzewski i Beuys.
Awangardowa matematyka Antonina Grzegorzewska
Powidoki życia w twórczości dramatycznej
Antoniny Grzegorzewskiej Adrianna Wolińska
Wyobraźnia i instytucja Paweł Płoski
REWIZJE
Ocalenie nie musi być śmiercią Monika Kwaśniewska
REKONSTRUKCJE
Magnetofon szpulowy, kosz motocyklowy i inne bambetle.
Jak opisać chaos, którego nie widać? Ola Bratkowska
Teatr w oku kamery.
Przyczynek do teorii rejestracji przedstawienia teatralnego na przykładzie Duszyczki Wojciech Świdziński
REKOMPOZYCJE
Druga śmierć opery
w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego Anna R. Burzyńska
Żywioł muzyczny
w spektaklach Jerzego Grzegorzewskiego Magdalena Figzał-Janikowska
Radwan / Grzegorzewski.
Katalog strategii, archiwum form Michał Zdunik
REINTERPRETACJE
„… rozwiązania, które proponuję, są niepełne…”.
Cztery scenariusze studenta Grzegorzewskiego Jan Karow
Obecności Artauda
w teatrze Grzegorzewskiego Igor Tokarzewski
Teatr w zwierciadle Dominik Gańko
„Usta milczą, pieśń rozbrzmiewa”.
Inspiracje twórczością Samuela Becketta w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego Natalia Cierniak
RÓŻEWICZ
Pułapka na teatrologa,
czyli o warszawskiej Pułapce i wiedeńskiej Falle Iga Skolimowska
Ocalić świat w spalonym teatrze Karolina Kosieradzka
„Jesteśmy mięsem jesteśmy potencjalną padliną”.
Grzegorzewski i Różewicz pod kloszem Marcin Bartnikowski
„Dojechałaś do końca, kochanie”.
O dojrzewaniu i umieraniu teatru Mateusz Żurawski
URZECZOWIENIE
Grzegorzewski: Urzeczowienie Weronika Szczawińska, Piotr Wawer jr
Sztuka zawsze wygra z muzeum
zapis dyskusji z uczestniczkami warsztatów
Summary
Indeks przedstawień Jerzego Grzegorzewskiego
Indeks osób
Spis ilustracji