Książka TWÓRCZY PROCES REŻYSERII. Jak pracowałam z teatrem studyjnym jest skierowana do pedagogów i słuchaczy różnych typów szkół teatralnych, kursów i warsztatów reżyserii oraz do młodych reżyserów; także do pedagogów i instruktorów teatralnych pracujących z amatorami.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Autorka przedstawia 50-letnie doświadczenia w prowadzeniu grup teatralnych i realizacji spektakli teatralnych – odkrywa tajemnice procesu twórczego i rzemiosła reżysera. We Wprowadzeniu przywołuje osiągnięcia wielkich reformatorów teatru na przestrzeni wieków, wyróżniając szczególnie polskich artystów. W części I – Mój teatr studyjny – omawia główne cechy swojego teatru (wspólnotowość-zespołowość, improwizacja-drama); powołuje się na tradycję domową Osterwy, Grotowskiego, Kantora, Białoszewskiego i Helmuta Kajzara. Część II – Twórczy proces reżyserii w teatrze studyjnym – ma charakter odkrywczy i unikalny. Autorka ujawnia strzeżone i często nierozpoznane przez artystów tajemnice tworzenia, okoliczności i warunki weny
twórczej i wizji reżysera, w tym inspiracje sztuki plastycznej, wpływ kreatywności aktorów, wpływ doświadczeń i filozofii reżysera na twórczy proces i na dzieło. Odwołuje się do teorii, poglądów i badań najwybitniejszych badaczy procesu twórczego i osobowości twórczej, także do koncepcji
twórczości i praktyki teatralnej Grotowskiego, Kantora; a przede wszystkim do teorii sztuki Witkacego – Czystej Formy w teatrze. Część III, czyli Warsztat reżysera teatralnego, składa się z dwóch modułów: Tworzywo sztuki teatralnej (aktor, przestrzeń teatralna, czas widowiska, akcja widowiska);
Rzemiosło reżysera (praca z tekstem, improwizacja w pracy nad spektaklem, dramaturgia sceny, reżyseria widowni). Publikację uzupełnia Aneks, przedstawiający proces rodzenia się dwóch wybranych spektakli, oraz Album zdjęć, ilustrujący główne zagadnienia książki. Książka, odwołująca się do badan naukowych i teorii twórczości, wspierana wieloma cytatami i odniesieniami do literatury przedmiotu, jest jednocześnie zapisem, bardzo osobistym i szczerym, procesu twórczego. Autorka dzieli się szczodrze swoją wiedzą, doświadczeniami i wypracowanymi przez lata praktyki metodami pracy w teatrze.