Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwerstytetu Łódzkiego

ISBN/ISSN: 978-83-8331-081-7
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 200
Oprawa: miękka
Dostępność: dostępna (wysyłka do 3 dni)

44,90 zł

więcej mniej

Naszym celem od początku było przyjrzenie się różnorodnym sposobom przedstawiania wydarzeń – tak z dawnej, jak i najnowszej historii – w powstających w ostatnich latach spektaklach i dramatach. Chcieliśmy sprawdzić, w jakiej fazie poszukiwania nowych metod twórczej krytyki makrohistorii społeczno-politycznych oraz form ich scenicznego komponowania znajduje się polska dramaturgia, nie tylko w swoim wymiarze literackim, ale i scenicznym. Zależało nam na próbie dyskusji nad wielkimi narracjami historycznymi, jak również nad bieżącymi wydarzeniami społeczno­politycznymi. Naszym celem było także przyjrzenie się, w jakim kierunku zmierzają poszukiwania nowego języka, jakie są nowe układy odniesienia i współczesne perspektywy oglądu historii oraz teraźniejszości, która za chwilę stanie się historią. Istotne było dla nas, aby do dyskusji włączyć refleksję nad strukturami opowiadania indywidualnych mikrohistorii, również tych dotyczących przedstawicieli grup często wykluczonych […].

Ze wstępu Joanny Królikowskiej i Weroniki Żyły

Spis treści

Wstęp 7

Krystyna Berkan – Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego imaginarium. W imię Jakuba S. Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 15

Joanna Królikowska – Dziecięce doświadczenie getta w spektaklach dla młodego widza 29

Weronika Żyła – Przypominanie – zapominanie. Drugie pokolenie wobec pamięci o Marcu ’68 49

Karolina Kosieradzka – „Teatr z kalendarza”. Dramaturgia spektakli upamiętniających wydarzenia Marca 1968 67

Joanna Tarasińska – Kobieca fizjologia w dramacie Krzywicka/Krew Julii Holewińskiej 83

Joanna Adamiec – Był sobie Polak, Polak, Polak i wstyd 99

Judyta Pogonowicz – Poczet Królów Polskich już nie według Jana Matejki. Historia ostatniego „wawelskiego króla” według Krzysztofa Garbaczewskiego 113

Oleksandra Vasylieva – Muzyczność jako ślad wydarzeń historycznych we współczesnym dramacie polskim 129

Małgorzata Woźniak – Obraz Breslau w spektaklu Mock. Czarna burleska 149

Alicja Zalewska – „Ocalający powrót” – dramaturgia podróży w czasie, przestrzeni i języku w spektaklu Krym Małgorzaty Trajkowskiej i Very Popovej 169

Adrianna Wolińska – Teksty, które przepadną, czyli o redaktorskiej władzy estetycznej 185