Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Naszym celem od początku było przyjrzenie się różnorodnym sposobom przedstawiania wydarzeń – tak z dawnej, jak i najnowszej historii – w powstających w ostatnich latach spektaklach i dramatach. Chcieliśmy sprawdzić, w jakiej fazie poszukiwania nowych metod twórczej krytyki makrohistorii społeczno-politycznych oraz form ich scenicznego komponowania znajduje się polska dramaturgia, nie tylko w swoim wymiarze literackim, ale i scenicznym. Zależało nam na próbie dyskusji nad wielkimi narracjami historycznymi, jak również nad bieżącymi wydarzeniami społecznopolitycznymi. Naszym celem było także przyjrzenie się, w jakim kierunku zmierzają poszukiwania nowego języka, jakie są nowe układy odniesienia i współczesne perspektywy oglądu historii oraz teraźniejszości, która za chwilę stanie się historią. Istotne było dla nas, aby do dyskusji włączyć refleksję nad strukturami opowiadania indywidualnych mikrohistorii, również tych dotyczących przedstawicieli grup często wykluczonych […].
Ze wstępu Joanny Królikowskiej i Weroniki Żyły
Wstęp 7
Krystyna Berkan – Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego imaginarium. W imię Jakuba S. Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 15
Joanna Królikowska – Dziecięce doświadczenie getta w spektaklach dla młodego widza 29
Weronika Żyła – Przypominanie – zapominanie. Drugie pokolenie wobec pamięci o Marcu ’68 49
Karolina Kosieradzka – „Teatr z kalendarza”. Dramaturgia spektakli upamiętniających wydarzenia Marca 1968 67
Joanna Tarasińska – Kobieca fizjologia w dramacie Krzywicka/Krew Julii Holewińskiej 83
Joanna Adamiec – Był sobie Polak, Polak, Polak i wstyd 99
Judyta Pogonowicz – Poczet Królów Polskich już nie według Jana Matejki. Historia ostatniego „wawelskiego króla” według Krzysztofa Garbaczewskiego 113
Oleksandra Vasylieva – Muzyczność jako ślad wydarzeń historycznych we współczesnym dramacie polskim 129
Małgorzata Woźniak – Obraz Breslau w spektaklu Mock. Czarna burleska 149
Alicja Zalewska – „Ocalający powrót” – dramaturgia podróży w czasie, przestrzeni i języku w spektaklu Krym Małgorzaty Trajkowskiej i Very Popovej 169
Adrianna Wolińska – Teksty, które przepadną, czyli o redaktorskiej władzy estetycznej 185