Teatralną serpentyną. Zapiski z Lublina

Wydawnictwo: Norbertinum

ISBN/ISSN: 978-83-7222-657-0
Miejsce wydania: Lublin
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 143
Oprawa: broszura

36,00 zł

więcej mniej

Pozycję Lublina na teatralnej mapie kraju, a może nawet Europy, w dużej mierze ukształtowały odbywające się tu festiwale, których wciąż przybywa. Szczególne znaczenie w tym względzie mają Konfrontacje – impreza o najdłuższej historii i prezentująca teatry niemal z całego świata.

Także (rozwiązany w 2013 roku) Festiwal Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi” obiecywał stać się ich ważnym kontrapunktem.

Byłam świadkiem rodzenia się tych inicjatyw, poszukiwania formuły, kolejnych edycji i nanoszenia korekt na ich kształt. Swoje wrażenia ujmowałam w formę niewielkich objętościowo sprawozdań publikowanych w kilku czasopismach. Starałam się w nich zaopiniować nie tylko wartość przedstawień, ale także uchwycić atmosferę imprezy i odnieść się do rozwiązań organizacyjnych. Zawsze też uwzględniałam lokalną perspektywę, która kazała mi odwoływać się do wydarzeń z minionych festiwali, jakbym rozmawiała z lubelską publicznością.

Mam nadzieję, że to historyczne świadectwo może wzbudzić czyjeś zainteresowanie – Magdalena Jankowska.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Magdalena Jankowska – właściwie Maria Magdalena Jankowska (ur. 3 lutego 1953 w Puławach), poetka, krytyk teatralny i pisarka. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie, a następnie Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie po ukończeniu studiów podjęła pracę w Instytucie Filologii Polskiej w Zakładzie Metodyki Języka Polskiego. Później pracowała w Kolegium Nauczycielskim w Radomiu. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Debiutowała w 1986 r. dziewięcioma wierszami opublikowanymi w tygodniku „Radar”. Jej poezja ukazywała lub ukazuje się w: „Akancie”, „Akcencie”, „Frazie”, „Czasie Kultury”, „Kamenie”, „Kresach”, „Opcjach”, „Pograniczach”, „Pracowni”, „Res Publice”, „Toposie”, „Tyglu Kultury”, „Zamojskim Kwartalniku Kulturalnym” i „Zwierciadle”. Swoje wiersze publikowała również w: „Dynamisie”, „Lublin – Kultura i Społeczeństwo”, „Miesięczniku Prowincjonalnym”, „Nestorze”, „Nowym Medyku”, „Okolicach” i „Tece Puławskiej”.

Opublikowała następujące tomy poezji: I co dalej? (1990), Kula i skrzydło (1992), Zbiór otwarty (1994), Tak się składa (1998; nagroda w Konkursie im. Anny Kamieńskiej), Już (2002), Salon mebli kuchennych (2006), Skrzyżowanie (2011), Dobierany (2014). Jest również autorką książek prozatorskich: Billing (2001) i Gabion (2015) oraz zbioru szkiców i recenzji teatralnych Tak, widziałam to. Tak to widziałam (2016).

Jako recenzentka debiutowała w 1987 r. w „Kamenie”, w której następnie prowadziła autorską rubrykę „Bez klaki”. Współpracowała lub współpracuje z: „Kresami”, „Tygodnikiem Współczesnym”, „Na przykład”, „Sycyną” i „Akcentem”. Ocenia spektakle wystawiane w teatrach: Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatr Lalki i Aktora im. Hansa Christiana Andersena, Teatr Provisorium, Scena Plastyczna KUL i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice. Recenzuje również festiwale teatralne – głównie odbywające się w Lublinie – Międzynarodowy Festiwal Teatralny Konfrontacje i Festiwal Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi”.

bonito.pl