Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia

Wydawnictwo: Universitas

ISBN/ISSN: 97883-242-3467-7
Miejsce wydania: Kraków
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 320
Oprawa: Twarda z obwolutą

35,00 zł

więcej mniej

Wstęp

ROZDZIAŁ PIEWSZY
Historia historii tworzenia

W sztuce wszystko jest możliwe

Estetyka tworzenia w listach
O dwóch paradoksach kanonu (Witkacy i Rilke)
Wszystko jest możliwe, bo „wszystko jeszcze jest do zrobienia”

Być jak Cézanne… Paradoksy estetyki obecności

O spotkaniach w świecie sztuki „pod nieobecność czasu”
„W badaniu wrażliwości własnego »ja« wszystko staje się możliwe”

Rodin, czyli świat. O dwóch kosmogoniach

Poezja myślenia
Narodziny światopoglądu estetycznego. Estetyka Rilkego i socjologia zmysłów Simmla
Rodin – „to imię niezliczonych rzeczy”
Powierzchnia jako idea elementarna (Elementargedanken)
Ciało i gest mową epoki

ROZDZIAŁ DRUGI
Estetyka kaprysu

Anatomia kaprysu

Kilka przypomnień
Capriccio i weduty
Ciemny kaprys

Kaprys jako forma

Kaprys i modernistyczna ucieczka z krainy Logosu.
Oskar Wilde
Wizualizacje kaprysu. Nimfa Aby Warburga i Georges’a Didi-Hubermana

O kapryśnej lekkości bytu

„Lekkomyślność głupkowata” i ciężka filozofia
Tropienie słów
Estetyka ciężkości
Wenecja jako kaprys kulturonatury
Narodziny ponowoczesnej filozofii lekkości z ducha modernizmu

Bruno Schulz i kaprysy materii

Estetyka materii
Creatio jako kaprys
Groteskowa estetyka kaprysu

ROZDZIAŁ TRZECI
Artysta awangardowy – między Arcyludzkim i Nie-ludzkim

Estetyka antropologiczna
Geniusz, czyli rytuał opowieści
Artysta w narracjach Awangardy.W kręgu antyantropocentryzmu

Doświadczenie wolności absolutnej
Futuryzm, czyli wyjście z centrum. Artysta jako człowiek-hybryda
Artysta przeciwko sztuce. Dadaista – buntownik radykalny
Tożsamość zanegowana. Każdy jest artystą
Artysta bez biografii


Leonardo da Vinci – artysta Awangardy

ROZDZIAŁ CZWARTY
Portretowanie.
Teoria–historia–nieśmiertelność

Portret artysty. Od teorii do epifanii

Portret jako jednostka kulturowej historii literatury
Historia literatury i nieśmiertelność
Sztuka portretowania
Przebudzenie. Od portretu fotograficznego do portretu epoki

Od epifanii do historii. Modernizm w rodzinnym portrecie, czyli ojciec Witkacego i syn Witkiewicza

Stwarzanie Geniusza
Witkacy – Zepsute Arcydzieło
„Nowe Życie”

Autoportret kulturowy. Zakopiański eksperyment

W poszukiwaniu obrazu emblematycznego
Patografia miejsca
Totalna wyobraźnia konkwistadorów
Krajobraz ryzyka. „Sprzeczność uczuć najprostszych”
Między szaleństwem Natury a „metafizyczną dziwnością zakopiańskiego życia i użycia”

Spis ilustracji
Nota wydawnicza
Bibliografia
Indeks
Abstract

Klienci kupili również