Post-teatr i jego sojusznicy

pod redakcją Tomasza Platy

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza

ISBN/ISSN: 978-83-63276-94-2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Seria wydawnicza: Wiedza o teatrze
Liczba stron: 210
Oprawa: miękka

Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.

Czytaj więcej

25,00 zł

więcej mniej

Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Nieco prowokacyjnie można powiedzieć, że to pierwsze od dawna młode pokolenie w rodzimym teatrze, które odnosi sukces artystyczny, a nie zostało wychowane przez Krystiana Lupę. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.

Wojtek Ziemilski, Anna Karasińska, Ania Nowak, Marta Górnicka, Marta Ziółek oraz ich coraz liczniejsi sojusznicy (m.in. Weronika Szczawińska, Agnieszka Jakimiak, Anna Smolar, Grzegorz Laszuk, Justyna Sobczyk, Michał Buszewicz, Paweł Sakowicz, Romuald Krężel) śmiało przeobrażają rodzimą scenę. Co charakteryzuje ich prace? Upodobanie do teatralnego minimalizmu, skłonność do narracji autotematycznych lub autobiograficznych, zainteresowanie praktykami partycypacyjnymi. W niniejszym tomie proponujemy dla tej nowej formacji nazwę: post-teatr.

Jednym z centralnych tematów całego zbioru jest problem spektaklu i spekatularności jako głównego mechanizmu współczesnej kultury. Twórcy post-teatru okazują się wyjątkowo wyczuleni na rosnącą dominację spektaklu (zarówno w wąskim, teatrologicznym rozumieniu tego pojęcia, jak i szerszym, wprowadzonym niegdyś przez francuskich sytuacjonistów), zarazem jednak nie porzucają struktury spektaklu teatralnego, trwają bowiem w przekonaniu, że teatr – jak żadne inne medium sztuki – daje im dostęp do sytuacji spotkania, ucieleśnionej wymiany między wykonawcą a odbiorcą, a przez to stwarza szansę, by restrykcje spektaklu choćby na chwilę osłabić.

 Spis treści:

Tomasz Plata Post-teatr. Ucieczka z teatru. Ucieczka do teatru

Zofia Smolarska Sztuki uczące Wojtka Ziemilskiego, czyli post-teatr po polsku

Sprawdzić, co możemy razem. Z Wojtkiem Ziemilskim rozmawiają Katarzyna Lemańska i Karolina Wycisk

Maryla Zielińska Factory 3

Iga Gańczarczyk Możemy spróbować to sobie wyobrazić

Stanisław Godlewski My? Naród? O Konstytucji na Chór Polaków Marty Górnickiej

Agnieszka Sosnowska Androgyniczna i miękka. Nienormatywne języki Ani Nowak

Magdalena Zamorska Rematerializacja „internetu”.   Choreograficzny performans to Marty Ziółek

Joanna Szymajda I am your private dancer. Popkultura w praktyce choreograficznej

Mateusz Chaberski Cyberpartycypacja i złośliwa interaktywność,   czyli kto lub co uczestniczy w post-teatrze

Joanna Krakowska Auto-teatr w czasach post-prawdy

Weronika Szczawińska Akademia Ruchu. Przyszłość, która już się wydarzyła

Klienci kupili również