Adaptacja. Skrzynka z narzędziami. Podręcznik dramaturgiczny

Wydawnictwo: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

ISBN/ISSN: 978-83-944934-2-4
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 168
Oprawa: twarda
Dostępność: dostępna (wysyłka do 3 dni)

35,00 zł

więcej mniej

Książka Adaptacja. Skrzynka z narzędziami poświęcona jest adaptowaniu prozy i innych tekstów niedramatycznych. Gromadząc i opisując konkretne narzędzia z warsztatu dramaturga i reżysera, odpowiada na pytanie: jak adaptować. Odpowiedź na pytanie „jak?” jest ważniejsza od odpowiedzi na pytania „co?” lub „dlaczego?”. Autorka stworzyła pierwsze tak wszechstronne opracowanie poświęcone adaptacji, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej strony zagadnienia. Do tej pory takie vademecum nie istniało w literaturze tematu, ani polskiej, ani obcojęzycznej. Oddajemy ten podręcznik w ręce czytelników z nadzieją, że zebrana w jednym miejscu wiedza będzie inspirująca oraz przydatna zarówno teoretykom, jak i praktykom teatralnym i filmowym.

 

Jako scenarzysta i reżyser, przede wszystkim praktyk z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w pisaniu i adaptowaniu tekstów, przystępując do lektury książki Marty Miłoszewskiej, nie sądziłem, że mogę doznać rodzaju olśnienia i dowiedzieć się czegoś nowego w dziedzinie, którą zajmuję się od dawna. Tymczasem podczas lektury książki kilkakrotnie sięgałem po pióro i wynotowywałem z tekstu obszerne fragmenty […]. Jest to właściwie jedyna znana mi, tak obszerna pozycja poświęcona w całości praktycznej stronie adaptacji prozy. […] To przede wszystkim nowoczesny podręcznik dramaturgiczny. Swoisty niezbędnik w warsztacie pracy dramaturga i reżysera, nie tylko teatralnego.

dr hab. Maciej Pieprzyca, reżyser

 

[Książka] jest wyczerpującym, napisanym niezwykle przejrzyście poradnikiem, precyzującym i podsuwającym czytelnikowi sposoby, dzięki którym adaptacja teatralna może być lepsza.

prof. dr hab. Maciej Wojtyszko, reżyser

 

Marta Miłoszewska – reżyserka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Debiutowała (jako Marta Ogrodzińska) w TR Warszawa w 2004 roku przedstawieniem Patty Diphusa wg Pedra Almodóvara. Współpracowała z wieloma teatrami, w których wyreżyserowała m.in. spektakle: Dżuma wg Camusa, Utracona cześć Katarzyny Blum wg Bölla, Liminalna. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić, Dulscy z o.o. wg Zapolskiej, Marilyn i Papież wg Kühl- Martini, Kajko i Kokosz wg Christy. Jest reżyserką filmów krótkometrażowych i słuchowisk, pracowała jako drugi reżyser telewizyjny, współpracowała z Polskim Radiem. Współtworzy Grupę Artystyczną Teraz Poliż, jedyny profesjonalny teatr kobiecy w Polsce. Pracuje w warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie prowadzi seminarium reżyserskie oraz zajęcia poświęcone heurystyce i adaptacji. Specjalizuje się w teatralnych adaptacjach literatury współczesnej, od komiksu, przez reportaż, po beletrystykę.

akademia.at.edu.pl

Klienci kupili również