Teatr krakowski w latach 1945-1956. Oblicze ideowo-polityczne

Wydawnictwo: "Śląsk" Wydawnictwo Naukowe

ISBN/ISSN: 978-83-7164-898-4
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 330
Dostępność: od 3 do 5 dni

38,00 zł

więcej mniej

«Teatr niemal zawsze chodził pod rękę z polityką. Ulegał jej wpływom, krytykował ją, opisywał, wadził się z nią. Nie pozostawał wobec niej obojętny. Ale też bywały okresy w dziejach kultury, które stwarzały szczególne warunki dla ingerencji polityki w sferę sztuki. W naszej historii, modelowym tego przykładem jest ideologia czasów narodzin komunizmu. Sztuka, zaprzęgnięta w służbę jedynie słusznej "sprawy", stała się wówczas obiektem kontroli aparatu państwa i orężem w walce o świetlaną i bardziej sprawiedliwą przyszłość. Ideologia brutalnie wdarła się do świata, od którego powinna trzymać się raczej z daleka. Niestety także do teatru. A jak to wyglądało w krakowskich teatrach, opisuje w swojej książce zatytułowanej "Teatr krakowski w latach 1945 -1956. Oblicze ideowo-polityczne" Marian Toporek - historyk, dziennikarz i recenzent teatralny. Ambicją jego pracy jest określenie oblicza ideowo-politycznego krakowskich scen w tamtym czasie. Ale także próba pokazania, jak teatr reagował na rzeczywistość, czy przedstawiał jej obiektywny obraz, czy ten wyidealizowany, narzucony artystom nakazami i dekretami. Autor zebrał w książce spory materiał dokumentalny, na którym opiera swoje obserwacje i wnioski. Omawia działalność Teatru Słowackiego, Starego i Rapsodycznego, ale także Teatru Groteska, Wesołej Gromadki, Teatru TUR i Ludowego. Skrupulatnie zestawia nazwiska twórców, analizuje materiały archiwalne. I dochodzi między innymi do wniosku, że krakowski teatr w tamtym okresie, choć nie ustrzegł się (bo nie mógł) błędów, stał na wysokim poziomie artystycznym, starając się być teatrem nowoczesnym. Także za sprawą wybitnych twórców. Książkę Mariana Toporka można polecić nie tylko miłośnikom teatru, ale wszystkim tym, którzy interesują się naszą, skomplikowaną historią.»

Klienci kupili również