Obecność teatrów w przestrzeni online w trakcie pandemii

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Raport przygotowany w ramach badań polskiego życia teatralnego w czasie pandemii, prowadzonych w 2020 roku z inicjatywy Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Plik zawiera e-book w formacie PDF.

POBIERZ PDF

Czytaj więcej

0,00 zł

więcej mniej

Raport przygotowany w ramach badań polskiego życia teatralnego w czasie pandemii, prowadzonych w 2020 roku z inicjatywy Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Epidemia COVID-19 sprawiła, że internet stał się nie tylko miejscem rozrywki, ale także miejscem pracy, towarzyskich spotkań oraz kulturalnych przeżyć. Teatry i ich publiczność stanęły przed trudnym zadaniem, polegającym na zaadaptowaniu się do sytuacji. Z dnia na dzień doświadczenie żywego teatru zastąpione zostało działaniami online. Badaczki podjęły próbę odpowiedzi na pytanie, co online daje teatrowi oraz jak wpływa na jego zmianę. Problem badawczy opisany został z trzech perspektyw: osób bezpośrednio odpowiedzialnych za działania online w poszczególnych teatrach, odbiorców życia teatralnego w sieci oraz zasięgów internetowych. Podczas badania przeprowadzono rozmowy z 20 przedstawicielami teatrów i 21 odbiorcami działań teatrów online.

Koordynatorki projektu: Maria Babicka, Justyna Czarnota. Konsultant naukowy: Tomasz Kukołowicz.

Treść

Wstęp   —   5
Wprowadzenie na temat przebiegu badania   —   7

Perspektywa teatrów
   —   9
Działania online teatrów przed pandemią   —   10
Wpływ pandemicznego kontekstu   —   13
Działania online jako wyzwanie   —   14
Kto decydował i realizował działania online w czasie pandemii?  —   15
Jakie działania online podejmowano?   —   18
Główne rodzaje działań online   —   21
Wartości dodane czasu pandemii dla teatrów   —   23
Potencjał online – oś czasu   —   28
Widownia online – pandemiczny ewenement czy wirtualny Teatr Polska?   —   30

Metafory opisujące doświadczenie teatru online   —   34
Teatr online oczami twórców   —   36
Teatr online oczami odbiorców   —   37

Perspektywa odbiorców  —   39
Kim jest odbiorca teatru online? Typologia widzów i widzek w pandemii  —   40
Źródła informacji o działalności online   —   49
Teatr zagraniczny   —   52
Plusy i minusy działalności teatrów w sieci –  perspektywa publiczności   —   54

Syntezy i podsumowania —   65
Najbardziej pożądane przez widzów działania   —   66
Dobre praktyki działań online   —   67
Kwestia odpłatności – czy odbiorcy powinni/będą chcieli płacić za treści online?   —   71
Co w polskim teatrze zmieni pandemia?   —   73

Zakończenie   —   82
Czy teatr przetrwa kryzys? Jaki będzie teatr popandemiczny?   —   83
Nota metodologiczna    —   86

Produkty powiązane

Klienci kupili również