Robotnik. Performanse pamięci

pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Sajewskiej, Doroty Sosnowskiej

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa

ISBN/ISSN: 978-83-65304-61-2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 437
Oprawa: broszura
Dostępność: nakład wyprzedany; niedostępny u wydawcy

Tytułowa figura robotnika i związane z nią performanse pamięci przedstawione są z punktu widzenia kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki, teatrologii i muzykologii.

Czytaj więcej

35,00 zł

Tytułowa figura robotnika i związane z nią performanse pamięci przedstawione są z punktu widzenia kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki, teatrologii i muzykologii. Autorki i autorzy przyglądają się rzeczywistości fabryki i ulicy jako miejscom kształtowania się tożsamości proletariatu przemysłowego, figurom robotnicy i robotnika w projektach awangardy teatralnej i artystycznej. Analizują przy tym wielostronne praktyki kulturowe: od strajków i demonstracji przez film awangardowy, teatr polityczny, scenę kabaretową i socrealistyczne przedsięwzięcia kulturalne po projekty kuchni modernistycznej, sport robotniczy i sztukę proletariacki.

W ten sposób powstaje wielostronna, a zarazem fragmentaryczna i rozproszona perspektywa, która pozwala spod dokumentów, narracji i wizualnych przedstawień wyjrzeć wciąż problematycznej i nie dość rozpoznanej w kulturze polskiej figurze robotnika. Zamieszczone w tomie teksty same stają się swoistymi performansami pamięci, w ramach których autorzy starają się odtworzyć historię, której podstawowym medium pozostają ciało i gesty – uchwycone we fragmentarycznych relacjach, migawkowych obrazach, pojedynczych scenach.

 

Spis treści

  • Dorota Sajewska, Dorota Sosnowska Wstęp: symulacje i stymulacje
  • Dorota Sajewska Fabryka jako scena zbrodni. Rekonstrukcje
  • Agata Adamiecka‑Sitek Ludzkie maszyny i uliczne mięso – kabaret jako fabryka pragnienia
  • Tadeusz Koczanowicz Gnijący świat i kultura jutra. Idee Proletkultu a ruch rewolucyjny w Polsce
  • Katarzyna Dudzińska Jak „wypaczyć teatr”? Budowa teatru proletariackiego w „Dźwigni”
  • Dorota Sosnowska Jak robić teatr robotniczy? Brygada szlifierza Karhana w Teatrze Nowym
  • Sławomir Wieczorek „Pafawag tańczy z Konfekcją”. O Operze Robotniczej we Wrocławiu
  • Katarzyna Uchowicz WSM. Mieszkanie jako algorytm
  • Przemysław Strożek Sportowiec żołnierzem rewolucji. Propaganda Czerwonej Międzynarodówki Sportowej w projektach rosyjskiej i czeskiej awangardy lat 1921–1928
  • Paweł Mościcki Gest filmowy w epoce jego reprodukcji technicznej

Publikacja afiliowana prze Wydziale Polonistyki UW w ramach grantu: „Performanse pamięci: strategie testymonialne, rekonstrukcyjne i kontrfaktyczne w literaturze i sztukach performatywnych XX i XXI wieku” / „Performances of Memory: Testimonial, Reconstructive and Counterfactual Strategies in Literature and Performative Arts of the 20th and 21st Centuries (2014/15/G/HS2/04803), realizowanego dzięki wsparciu Narodowego Centrum Nauki (NCN) i Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

Klienci kupili również

  • 30,00 zł
    Sale!

    Album poświęcony pracy artystycznej jednego z najwybitniejszych polskich scenografów – Jerzego Juka Kowarskiego – jest niekonwencjonalną opowieścią o czterdziestu latach twórczości, która zaowocowała ponad osiemdziesięcioma inscenizacjami, przygotowanymi we współpracy z najwybitniejszymi reżyserami – głównie Jerzym Jarockim

    30,00 zł
  • 69,90 zł
    Piotr Morawski

    Książka Piotra Morawskiego jest nowatorską próbą rewizji dotychczasowej interpretacji dramaturgii oświecenia... (prof. dr hab. Wojciech Dudzik)

    69,90 zł
  • Joanna Krakowska

    Pierwsza książka z serii Teatr publiczny. Przedstawienia 1765–2015 wydawanej wspólnie przez Państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Sztuki PAN. Publikacja Joanny Krakowskiej to dziesięć bogato ilustrowanych esejów o sztuce teatru, środowisku teatralnym i inteligencji czterech powojennych dekad.