Pionierska - zarówno dla polskiej kultury jak i ekonomii - naukowa praca dr Hanny Trzeciak poświęcona analizie form finansowania instytucji kultury – szczególnie teatrów – w systemie wolnorynkowym.
Książka dostępna w postaci cyfrowej w Encyklopedii teatru polskiego
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Szczególną uwagę poświęca autorka definicjom dóbr publicznych i merytorycznych, które są efektem działania instytucji kultury, wskazując na decydująca rolę źródła finansowania w kształtowaniu ilości i jakości tych dóbr. Na przykładzie teatru, dokumentując to także badaniami innych ekonomistów, wskazuje, że „dobra merytoryczne są dobrami pożądanymi przez społeczeństwo, gdyż służą realizacji wspólnego, wartościowego społecznie celu.”
Hanna Trzeciak zajmuje się charakterystyką ekonomiczną teatru jako specjalnego typu instytucji. Bada – przywołując także zagraniczne prace naukowe – modele ekonomicznego zachowania teatru w sytuacji gospodarki wielosektorowej, wyznacza miejsce czynnika ekonomicznego wśród innych czynników determinujących poziom działalności artystycznej. Omawia mechanizmy i źródła finansowania teatrów za granicą (szczególnie w Wielkiej Brytanii i USA), zestawiając je z sytuacją w Polsce. Ocenia znaczenie zastosowanego mechanizmu finansowania dla poziomu artystycznej działalności teatrów, podejmuje próbę określenia i zdefiniowania mierników niezbędnych dla zbadania poziomu działalności artystycznej i proponuje oryginalną koncepcję badań empirycznych, wprowadzając do rachunku ekonomicznego instytucji zmienną jakości artystycznej.
Książka dostępna w postaci cyfrowej w Encyklopedii teatru polskiego