Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Historia Kościoła katolickiego w Polsce po 1945 roku jest niesłychanie złożona, jedno jednak jest niezmienne: Kościół zawsze zajmował wyjątkową pozycję w życiu publicznym. Występował i uznawany był jako reprezentant wartości "uniwersalnych" i "narodowych". Jako "szaniec polskiej kultury". Jako mediator pomiędzy społeczeństwem a władzą. Jako ważny gracz w życiu politycznym.
Ta wyjątkowa, wielowymiarowa pozycja decyduje o niezwykle rozległym wpływie Kościoła na życie publiczne. jest to wpływ jawny, widoczny na poziomie instytucjonalnym i prawnym, ale także ukryty, podskórny, przejawiający się w milczącym uznaniu wyjątkowej pozycji Kościoła w życiu narodu i jednostki i uznawaniu za niepodważalne wartości reprezentowanych przez religię katolicką.
Autorki i autorzy rozpraw zamieszczonych w tomie interesują się zarówno momentami, w których krzyżowały się - w sposób harmonijny bądź konfliktowy - interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła, jak i zjawiskami, w których dopiero w spojrzeniu "z ukosa" widoczny staje się wpływ katolickiej aksjologii na kształt życia teatralnego.
Przykładów tak rozumianych relacji teatru i Kościoła dostarcza garściami historia. A jednak nie powstała dotąd praca, która te relacje uczyniłaby przedmiotem pierwszoplanowego namysłu. Czy wobec tego przesadą będzie stwierdzenie, że nie znamy i nie rozumiemy historii polskiego powojennego teatru?
Spis treści
Agata Adamiecka-Sitek Jak zdjąć klątwę? Oliver Frljić i Polacy
Dorota Sajewska Archeologia traumy aborcyjnej
Grzegorz Niziołek Sacrum jako cenzura
Weronika Szczawińska Uświęcanie. Polska krytyka teatralna a język religijny
Dorota Semenowicz Skandal: casus polski, narodowo-katolicki
Monika Kwaśniewska Krytyczna przeciwskuteczność i utajony konserwatyzm. Wiara, Kościół i społeczeństwo w wybranych spektaklach Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego
Marcin Kościelniak Przez solidarność. Kościół jako struktura emocjonalna polskiego społeczeństwa lat 80.
Małgorzata Dziewulska Jerzego Jarockiego gra na dwie katedry
Zuzanna Berendt „Czy na to odzyskaliśmy wolność?”. Kościół a Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza
Ewa Guderian-Czaplińska Gołe niebo
Marta Kufel Polskie powroty Chrystusa
Leszek Kolankiewicz Świntuch, bluźnierca, Pantokrator, guru, heretyk, Grotowski
Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów...