Uwzględniając widza. Od Pirandella do Bergmana

Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka

ISBN/ISSN: 83-7188-494-X
Rok wydania: 2001
Format: 170 x 240 mm
Liczba stron: 198

Typowa dla XX wieku forma teatralnego dzieła uwzględnia widza nie tylko jako współtwórcę, otwierając przed nim szeroki wachlarz możliwych sensów i znaczeń, aluzji, nawiązań, intertekstów... Współczesne dramaty i inscenizacje próbują także swojego odbiorcę kształtować, umiejętnie podsuwając mu pożądane skojarzenia, postawy odbiorcze czy kierunki interpretacji. Podsuwają mu więc jedną z postaci jako scenicznego widza, wzorzec do naśladowania. Albo też tak kształtują ramę inscenizacyjną, by narzucić odbiorcy analogię doświadczeń, doświadczenia postaci na scenie i widza w teatrze. Teksty zebrane w piątym tomie wydawanej przez krakowską teatrologię serii "Wielkie dzieła teatralne", zatytułowanym "Uwzględniając widza: od Pirandella do Bergmana" pokazują wybrane możliwości tak tematyzowania samych podstaw teatralnego dyskursu, jak skutecznego podpowiadania widzom pożądanej postawy odbiorczej.