Miasto płci. Dyskurs miłosny Marii Peszek

Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

ISBN/ISSN: 978-83-235-1148-9
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 145

Jest to studium twórczości estradowej autorki, a zarazem swoisty przewodnik po sztuce performatywnej obejmującej szerokie konteksty literackie, antropologiczne, społeczne, obyczajowe, genderowe i polityczne. Autorka bowiem analizując debiutancki album Marii Peszek miasto mania i późniejszy projekt Maria Awaria erudycyjnie, i co szczególnie istotne, precyzyjnie, wykorzystuje rozmaite narzędzia performatyczne, by zbudować personę Marii Peszek, teatralizującej na scenie swoją intymność, prywatność, seksualność i swój kobiecy dyskurs wymagający stanu wiecznego zakochania. Nie dziwi więc stałe odwoływanie się autorki przede wszystkim do prac Rolanda Barthes`a, Michela Foucaulta czy Judith Butler. Prof. dr hab. Krystyna Duniec Jest to być może pierwsze tak obszerne i kompletne opracowanie twórczości słowno-muzycznej Marii Peszek. Z odkryciem tej twórczości jako fascynującego i nowatorskiego zjawiska artystycznego, swego rodzaju nowej, performatywnej i multimedialnej poezji idzie w parze oryginalna i złożona interpretacja będąca wyrazem nietuzinkowej wyobraźni i wysokiej kompetencji humanistycznej. Dr Mateusz Kanabrodzki Autorka kompetentnie porusza się w kontekstach literackich, socjologicznych, antropologicznych, w których może być osadzona twórczość Marii Peszek. (...) Przejrzystość i elegancja językowa są godne podkreślenia. Wreszcie i sam temat jawi się jako niebanalny ─ twórczość Marii Peszek można komentować rozmaicie, trudno jednak przejść nad nią obojętnie; tym samym książka powinna także spotkać się z zainteresowaniem nie tylko ze strony fanów i wyznawców tej artystki, ale także i tych, którzy chcieliby podejmować podobną i pokrewną problematykę. Dr hab., prof. SWPS Mariusz Czubaj Katarzyna Kułakowska ─ absolwentka kulturoznawstwa i specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk. Współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki oraz Fundacją Obserwatorium.

Źródło: www.wuw.home.pl