To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Societas Raffaello Sanzio

Wydawnictwo: Korporacja Ha!art

ISBN/ISSN: 978-83-64057-00-7
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 302

45,00 zł

więcej mniej

Romeo Castellucci, reżyser, artysta sztuk wizualnych, laureat wielu nagród, w tym Złotego Lwa w Wenecji za dorobek twórczości w 2013 roku, należy do grona twórców definiujących współczesny teatr europejski. Ukończył malarstwo i scenografię na bolońskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1981 roku powołał – wraz z siostrą Claudią i przyszłą żoną Chiarą Guidi – grupę Socìetas Raffaello Sanzio, w ramach której reżyseruje do dziś, łącząc sztuki wizualne, teatr i performans. Jego teatr to zarówno projekt estetyczny – próba stworzenia nowego języka poza harmonią i w wysiłku szukania pęknięć w mimetycznym pojęciu reprezentacji – jak i projekt etyczny – próba wyjścia poza znane nam z góry formy rzeczywistości, wzniesienia się poza przygodność zwykłej, codziennej skończoności. Książka Doroty Semenowicz To nie jest obraz z jednej strony przedstawia ten projekt, z drugiej jest próbą jego interpretacji. Jak pisze autorka: „Opisując teatr Romea Castellucciego, należy z jednej strony uchwycić napięcia myśli rozciągające się od ikony do ikonoklazmu, od symbolu do alegorii, od misterium do retoryki oraz opisać eksperymentalne pomysły inscenizacyjne. Z drugiej strony nie sposób zapomnieć o empatii, fali emocjonalnej, rozumianych jako zasada ożywiająca ten teatr. To ona decyduje o sile oddziaływania obrazu w twórczości włoskiego reżysera”. Pierwsza, historyczno-analityczna, część książki zakreśla refleksję Societas Raffaello Sanzio o obrazie, kończy ją posłowie Valentiny Valentini, profesor Uniwersytetu Sapienza w Rzymie, na temat pracy nad głosem w poszczególnych spektaklach grupy. Drugą część stanowią rozmowy z twórcami Societas: Romeem i Claudią Castellucci, Chiarą Guidi oraz Gildą Biasini – producentką, która towarzyszy artystom od 1988 roku. Oddzielną część publikacji stanowią zdjęcia z wybranych spektakli w reżyserii Romea Castellucciego od Santa Sofii. Teatro Khmer (1986) po Sul concetto di volto nel Figlio di Dio (2010). • • • „Prawda nie ma nic wspólnego z teatrem. To okropne słowo. Prawda wyklucza teatr. Nietzsche, filozof, który zrodził się z tragedii greckiej, powiedział, że sztuka jest instrumentem pozwalającym uwolnić się od prawdy. Jeśli wszyscy znalibyśmy prawdę, bylibyśmy niewolnikami. (…) Dlatego trzeba zaburzyć komunikację, która stała się ideologią dominującą, wprowadzić wątpliwość, niepewność. Sztuka nie jest komunikacją, ale rodzajem odkrywania. Odkrywanie jest odwrotnością, wywróceniem komunikacji. To właśnie jest zadaniem teatru – stworzyć możliwość odkrycia, wręcz objawienia.” Romeo Castellucci • • • „Żyjemy w nadmiarze informacji, przeżyć i wiedzy. Teatr wprowadza nas w inny czas, daje nam to co najważniejsze: dostęp do doświadczenia; sprawia, że doświadczenie jest jeszcze możliwe. Polityka jako aktualność, temat nie jest sprawą artysty. Według mnie sztuka sytuuje się gdzie indziej, poza codziennym życiem.” Romeo Castellucci

Źródło: www.ha.art.pl

Klienci kupili również

  • Georges Didi-Huberman

  • 30,00 zł
    Sale!

    Monograficzny album fotografii teatralnej Magdy Hueckel. Najważniejsze spektakle polskiego teatru ostatnich lat w autorskiej narracji fotografki i kuratora. Album mówi tyleż o języku współczesnego teatru, co o współczesnej kulturze.

    30,00 zł
  • Jacek Sieradzki (red.nacz.)

  • 30,00 zł

    Tom, wydany z okazji stulecia Reduty, zawiera artykuły naukowe będące uzupełnionymi i rozwiniętymi wersjami wystąpień na konferencji „Reducie na stulecie”, która odbyła się w dniach 18—19 stycznia 2019 roku w Krakowie pod auspicjami Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i okazała się wydarzeniem wskazującym nowe obszary i nowe kierunki badawcze.

    30,00 zł