Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego

Wydawnictwo: Uniwersytet Rzeszowski

ISBN/ISSN: 978-83-7996-245-7
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 271
Dostępność: nakład wyprzedany; niedostępny u wydawcy

26,25 zł

więcej mniej



Spis treści
Przedmowa................................................................................. 7
Wprowadzenie........................................................................... 9
ROZDZIAŁ I
Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego w interpretacji semiotycznej......... 28
W stronę definicji „teatru mitycznego"........................................... 28
W labiryncie znaków.................................................................... 44
Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego............................................ 56
ROZDZIAŁ II
Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego wobec tradycji.......................... 64
Yeats i Grotowski a tradycja romantyczna......................................... 66
Romantyczna teoria tragedii............................................................. 71
Yeats i Grotowski wobec gnozy........................................................ 79
Współczesny teatr mityczny................................................................. 88
Yeats i Grotowski w świetle reformy teatralnej...................................100
Dwie wizje teatru.......................................................................117
ROZDZIAŁ III
Dualizm obrazu Boga i człowieka jako źródło rytualnej przemiany w Calvary
i Apocalypsis cum figuris..................................................................135
W stronę pełni: teatr wewnętrznej przemiany.....................................136
Cahary — Bóg wcielony w człowieka................................................143
Apocalypsis cum figuris — człowiek wcielony w Boga.............................158
ROZDZIAŁ IV
Mit a historia: motyw śmierci i Zmartwychwstania jako symbol upadku
cywilizacji w The Resurrection i Akropolis........................................173
Geneza mitu: konflikt cywilizacji i wizja apokalipsy..............................174
The Resurrection — cud Zmartwychwstania czy zmierzch rozumu?..........181
Akropolis — sen o Zmartwychwstaniu czy zbiorowa mogiła?...................192
ROZDZIAŁ V
Koncepcja bohatera w świetle tragedii romantycznej w TheDeath ofCuchulain
i Księciu Niezłomnym....................................................................212
W kręgu archetypów: w poszukiwaniu harmonii twórcy i dzieła............213
The Death of Cuchulain - tragiczna maska poety.............................218
Książę Niezłomny - aktor z odrzuconą maską...............................234
Podsumowanie...........................................................................256
Posłowie...................................................................................260
Bibliografia................................................................................264