Kino nordyckie. Pierwsze stulecie

Wydawnictwo: PWSFTViT w Łodzi

ISBN/ISSN: 978 83 65501 80 6
Miejsce wydania: Łódź
Rok wydania: 2020
Format: 210x280
Liczba stron: 279
Oprawa: twarda

74,00 zł

więcej mniej

Kino nordyckie to próba przedstawienia przeszło stuletnich dziejów kine­matografii pięciu krajów nordyckich – Szwecji, Danii i Norwegii (określanych wspólną nazwą Skandynawia) oraz Finlandii i Islandii – które razem składają się na makroregion europejski, w znacznym stopniu zintegrowany położeniem geograficznym na Północy Europy (Nord). Łączą je również podobieństwa historycznych doświadczeń i procesów społeczno-cywilizacyjnych, tradycja religijnego etosu, chłopski rdzeń społeczny i związany z nim rodowód oby­czajowy, więzi polityczne i gospodarcze, wzajemne wielostronne wpływy kulturowe oraz – jeśli pominąć Finlandię – językowe pokrewieństwa. A także melancholijne piękno krajobrazu, w kinie trudne do przeoczenia.

Podjęty w tej książce historyczno-filmowy dyskurs porusza różne aspek­ty rozwoju poszczególnych kinematografii tego obszaru (w powiązaniu z XX-wieczną historią każdego z narodów) – produkcję, dystrybucję, techni­kę, recepcję czy filmową politykę poszczególnych państw. Stanowią one tło dla przewodniego tematu tej książki, jakim jest wielopostaciowa twórczość filmowa przede wszystkim w ramach kina autorskiego, jak i kina gatunków, z uwzględnieniem najciekawszych zjawisk w filmie dokumentalnym, animowa­nym i eksperymentalnym. Istotnym wątkiem Kina nordyckiego jest próba zde­finiowania jego etnicznej tożsamości w ramach zarówno skandynawskiego syndromu cywilizacyjno-kulturowego, jak i narodowej specyfiki wchodzą­cych w jego skład poszczególnych nacji. Ta perspektywa sprawia, że – obok twórczości wybitnych autorów filmowych – szczególną uwagą darzone są te filmy i ci twórcy, którzy zdobyli największą popularność na rodzimym gruncie, ponieważ ich kasowe sukcesy najlepiej odzwierciedlają partykularne cechy narodowe danej kinematografii.

Ze wstępu

Tadeusz Szczepański – historyk filmu, krytyk i tłumacz. Profesor zwyczajny w PWSFTviT w Łodzi. Autor książek: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007) i Jan Troell (2009). Współau­tor 4-tomowej Historii kina (2009–2018) oraz redaktor i współredaktor tomów Eisenstein – artysta i myśliciel (1982), Zbigniew Cybulski. Aktor XX wieku (1997), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002), Biografistyka filmowa. Ekra­nowe interpretacje losów i faktów (2007) i Od Ibsena do Aho. Filmowe ada­ptacje literatury skandynawskiej (2015), Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej (2016), Polski film dokumentalny w XXI wieku (2016) i Polska animacja w XXI wieku (2017). Tłumaczył m.in. książki Ingmara Bergmana (Ob­razy, Przedstawienia i Trzy dzienniki) i jego utwory literackie, a także Spowiedź DOGMA-tyka Larsa von Triera. Redaktor naczelny „Filmu na Świecie” (1990–94) i juror FIPRESCI krajowych i zagranicznych festiwali filmowych.

ksiegarnia.filmschool.lodz.pl

Klienci kupili również