Didaskalia nr 150 (kwiecień 2019)

Grzegorz Niziołek (red. naczelny)

Wydawnictwo: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wydział Polonistyki UJ

Miejsce wydania: Wrocław-Kraków
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 128

0,00 zł

więcej mniej

ARTYŚCI W PRACY
2 Monika Kwaśniewska. Między wolnością a manipulacją.
Sytuacja aktorek i aktorów w „Factory 2”
10 Krystian Lupa. Komentarz
11 Zakulisowe współpracowniczki Michała Borczucha.
Z Natalią Gorzelańczyk, Magdaleną Kownacką,
Marią Lejman‑Kasz
i Aretą Nastazjak
rozmawiają Monika Kwaśniewska i Katarzyna Waligóra
KOBIETY
17 Ewa Guderian‑Czaplińska.
HyPaTia. Work in progress
21 Agata Łuksza. Węszyć jak pies niezwykłość
Teatr Poliż: córy warszawskie #100lat
24 Julia Kowalska. Zems ta słabej
NAGIE CIAŁO
33 Alicja Müller. Między sceną a obs ceną. O krytycznym
potencjale nagiego ciała
OPERA
42 Justyna Wota. Cecilia Bartoli jako performerka
48 Sabina Macioszek. Opery przyszłości. Ludzie, roboty
i systemy komputerowe na scenie
WIDOK ZZA BLISKA
56 Tak się nie pokazuje Zagłady? Z Romą Sendyką, Wojciechem
Wilczykiem i Magdaleną Zych rozmawia Marta Bryś
Muzeum Etnograficzne w Krakowie: Widok zza bliska. Inne
obrazy Zagłady
ARCHIWUM
64 Tomasz Fryzeł. Sceny sprawy Dreyfusa: Dreyfus na Wyspie
Diabelskiej
REPERTUAR
75 Piotr Morawski. Na bogato
Teatr Narodowy w Warszawie: Zemsta nietoperza,
reż. Michał Zadara
77 Ada Ruszkiewicz. O czym mówią martwe dziewczyny?
Teatr Zagłębia w Sosnowcu: Dead Girls Wanted,
reż. Wiktor Rubin
80 Agata Kwiatkowska. A Fine or a Bad Bromance?
Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza w Poznaniu:
Bromance, reż. Michał Przybyła, Dominik Więcek
82 Katarzyna Lemańska. Grotowski – co było, a nie jest,
nie pisze się w rejestr?
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu i Wrocławski Teatr
Współczesny: Grotowski non‑fiction,
koncepcja:
Katarzyna Kalwat, Zbigniew Libera
85 Katarzyna Waligóra. Smutek i śnieg
Komuna// Warszawa: Teoria smutnego chłopca,
reż. Cezary Tomaszewski
88 Dominika Bremer. „Tylko, dziewczyny, bez żadnej
martyrologii proszę”
Teatr Powszechny w Warszawie: Kuracjuszki z Interno,
reż. Dorota Ogrodzka, Justyna Lipko‑Konieczna
90 Wiktoria Tabak. Zbiorowe gry z zaprzeczeniem
Nowy Teatr w Warszawie: Ostatni, reż. Romuald Krężel
92 Jan Karow. Prawo do życia
TR Warszawa: Cząstki kobiety, reż. Kornél Mundruczó
94 Jakub Kłeczek. Lustra codzienności
Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie: Rzeczy, których nie
wyrzuciliśmy, reż. Magda Szpecht
TANIEC
97 Praktykowanie konkretu. Z Eleonorą Zdebiak
rozmawia Karolina Wycisk
101 Katarzyna Słoboda. Choreografie intymności
Nowy Teatr w Warszawie: Języki przyszłości / Future Tongues,
reż. Ania Nowak
ZAGRANICA
104 W moich spektaklach chodzi o ludzi. Z Christophem
Marthalerem rozmawia Thomas Irmer
107 Jan Niedziela. Pamiętaj o Flandrii
Volkstheater w Wiedniu: Don Karlos, reż. Barbara Wysocka
110 Rzeczywistość wdziera się na scenę. Z Anną Badorą
rozmawia Dorota Krzywicka‑Kaindel
FESTIWALE
114 Joanna Braun. Teatr formy, czyli ludzie, lalki i ich
przestrzenie
5. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy Materia Prima
w Krakowie
117 Radosław Pindor. Krakowski wątek Boskiej Komedii
11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia
w Krakowie
120 Katarzyna Tórz. Jakość dyskusji. Polemika
ze Stanisławem Godlewskim
123 Stanisław Godlewski. Odpowiedź na polemikę
Katarzyny Tórz
TEATR W KSIĄŻKACH
126 Antonina Grzegorzewska. Gwizd
Jerzy Grzegorzewski, Rekonstrukcje. Wybrane adaptacje
prozy z lat 1963‑2005,
Warszawa 2018