Nowość zdjęcie Didaskalia nr 145/146 czerwiec-sierpień 2018

Didaskalia nr 145/146 czerwiec-sierpień 2018

Wydawnictwo: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Miejsce wydania: Wrocław - Kraków
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 148

12,00 zł

więcej mniej

DRAMATURGIA W TAŃCU
2 Karolina Wycisk. Dramaturgia jak duch? Kilka uwag
o dramaturgu i słowach w tańcu
11 Jesteś tą relacją. Z Anką Herbut rozmawia Karolina
Wycisk
NOWE SCENY TAŃCA
16 Magdalena Zamorska. Dynamika współpracy. Kolektywy,
centra i platformy w obrębie polskiej niezależnej sceny
tańca
28 Michał Kurkowski. O działaniu – wychodząc od działania
32 Justyna Stasiowska. Everybody (Backstree t’s back)
Komuna// Warszawa: PIXO. Rozbijać. Detonować. Wysadzać.
Burzyć, choreogr. Marta Ziółek
ARTYŚCI W PRACY
35 Dorota Androsz. Analiza pracy aktora i performera
z punktu widzenia praktyka
51 W teatrze szukam skrajności. Z Dorotą Androsz
rozmawia Monika Kwaśniewska
ZNIKANIE HISTORII
60 Dorota Sajewska. Nekroperformans. Teoria jako resztka
68 Konrad Wojnowski. Granie w przypominanie – symrealizm
i znikanie historii
78 Katarzyna Waligóra. „Czy pani jest bardzo głupia, czy
bardzo inteligentna?”. Joanna Szczepkowska i żenujący
performans odwołania komunizmu
FUTURYŚCI I FASZYZM
91 Przemysław Strożek. Futbol – futuryzm – faszyzm. Piłka
nożna i nacjonalistyczny modernizm we włoskiej kulturze
pierwszej połowy XX wieku
REPERTUAR
101 Michał Kuziak. Sen srebrny Zadary
STUDIO teatrgaleria w Warszawie i Centrala: Sen srebrny
Salomei, reż. Michał Zadara
105 Aneta Głowacka. Na granicy
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach:
Pod presją, reż. Maja Kleczewska
108 Olga Katafiasz. Historia i inne de terminanty
Teatr Narodowy w Warszawie: Śmierć Dantona,
reż. Barbara Wysocka
110 Jakub Papuczys. Co z tym Jankiem?
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
w Wałbrzychu: Sienkiewicz Superstar (czyli zupełnie
spóźniona anegdota biograficzna na chwalebną okazję
stulecia odzyskania niepodległości), reż. Aneta Groszyńska
113 Zuzanna Berendt. Niemiejsce w nieczasie czyli Polska
i transformacja
Teatr Polski w Poznaniu: Odys, reż. Ewelina Marciniak
115 Agata Chałupnik. Wszystko na sprzedaż?
Teatr Powszechny w Warszawie: Neron, reż. Wiktor Rubin
117 Dorota Sosnowska. „Za sto lat ci, którzy żyją teraz,
nie będą już żyć”
Nowy Teatr w Warszawie: 2118. Karasińska,
reż. Anna Karasińska
120 Dominika Bremer. To nie takie proste, nazwać strach
TR Warszawa: Strach, reż. Małgorzata Wdowik
122 Ada Ruszkiewicz. Kłopoty z konwencją
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie: Trzy siostry,
reż. Jędrzej Piaskowski
OPERA
124 Agnieszka Marszałek. Sen nocy poślubnej, czyli casus
Melizandy
Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie w koprodukcji
z Festival d’Aix‑en‑Provence:
Peleas i Melizanda,
reż. Katie Mitchell
ZAGRANICA
128 Justyna Stasiowska. Materialność najniższej rangi
Tanztage w Berlinie
130 Natalia Jakubowa. Kobiecość normatywna i nienormatywna
w spektaklach Martina Kušeja
Burgtheater w Wiedniu, Hedda Gabler, Czarownice z Salem,
reżyseria: Martin Kušej
133 Joanna Zielińska. Tonący statek, czyli rzecz o Bośni
i Hercegowinie
Sarajevski ratni teatar SARTR, Jedvanosimsoboakalomistobo,
reżyseria: Aleš Kurt
FESTIWALE
136 Utrzymać kontakt. Z Grace Ellen Barkey, Janem
Lauwersem i Maartenem Seghersem
rozmawiają Dorota Semenowicz i Kasia Tórz
138 Karolina Wycisk. Moje ciało polityczne
IX MAAT FESTIVAL w Lublinie
142 Katarzyna Lemańska. Moja wewnętrzna krytyczka
39. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Nurt Off
TEATR W KSIĄŻKACH
146 Anna R. Burzyńska. Patrząc inaczej
Ewa Partyga, Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu
i czytaniu