Didaskalia nr 144

Wydawnictwo: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Miejsce wydania: Wrocław - Kraków
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 152

1968
2 Maryla Zielińska. „Czarną prawdę tak odmierzyć”
ARTYŚCI W PRACY
8 Marta Streker. Zasady Zadary
26 W języku dzieci, czyli Maja z „Biblii”. Z Mają Amsterdamską
rozmawia Maryla Zielińska
29 Życie w wiecznym paradoksie. Z Bartoszem Bielenią
rozmawiają Katarzyna Dobrowolska, Julia Kowalska,
Monika Kwaśniewska, Radosław Pindor i Weronika
Wajszle
38 Monika Kwaśniewska. Aktorstwo iPhonowe
KRYZYS INSTYTUCJI
45 Martyna Nowicka, Konrad Wojnowski. Zakłóć i zachowaj –
teatralność w sztuce współczesnej
54 Agnieszka Jakimiak. Między teatrem a muzeum
LAGERTHEATER
64 Marta Bryś. Kunst macht frei
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie:
Lagertheater
66 W ciele i w historii. Z Jarosławem Kozakiewiczem
rozmawia Patrycja Cembrzyńska
MROUÉ
71 Arkadiusz Półtorak. Rozpodobnienie. Naddeterminacja
postkolonialnej pamięci w twórczości Rabih’ego Mrouégo
XIX WIEK
83 Diana Poskuta‑Włodek.
Inne przedstawienia
Ewa Partyga, Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2017
REPERTUAR
89 Katarzyna Lemańska. O czym nie mówią kobiety
Wrocławski Teatr Współczesny: Genialna przyjaciółka,
reż. Weronika Szczawińska,
91 Katarzyna Fazan. „Uczta” jako święto mowy
Nowy Teatr w Warszawie: Uczta, reż. Krzysztof Garbaczewski
95 Justyna Wota. W poszukiwaniu właściwego tonu
Teatr Powszechny w Warszawie: Kram z piosenkami,
reż. Cezary Tomaszewski
97 Zuzanna Berendt. Jak nie zobaczyć świata
TR Warszawa: Kalifornia/Grace Slick, reż. René Pollesch
99 Katarzyna Waligóra. W strefie (wiecznego) komfortu
Komuna// Warszawa: Ośrodek wypoczynkowy,
reż. Anna Smolar
101 Dominika Bremer. Do mówienia o Polsce Conrad
niekoniecznie potrzebny
Teatr Współczesny w Szczecinie, Teatr Dramatyczny
w Wałbrzychu: Lord Jim. Ćwiczenia z czytania powieści
Josepha Conrada, reż. Maciej Podstawny; Teatr im. Stefana
Żeromskiego w Kielcach, Teatr Imka w Warszawie:
Ciemności, reż. Monika Strzępka
105 Kinga Kurysia. Lenin z kolczykiem w uchu
Teatr Ludowy w Krakowie: Tożsamość Wila,
reż. Gabriela Muskała

Beata Guczalska. „Iwona”, czyli współczesna przemoc
Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: Iwona,
księżniczka Burgunda, reż. Grzegorz Jaremko
OPERA
110 Marcin Bogucki. Psyche z celuloidu
Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Eros i Psyche,
reż. Barbara Wysocka
112 Natalia Jakubowa. Pożegnanie z Carmen i odkrycie Erismeny
Festival d’Aix‑en‑Provence
ZAGRANICA
116 Katarzyna Tórz. Suche łzy
Martin‑Gropius‑Bau
w Berlinie: Ed Atkins. Old Food
118 Monika Wąsik. Strach zżerać duszę
Theater Basel: Der Revisor oder das Sündenbuch,
reż. Cilli Drexel
120 Thomas Irmer. Dwa przełomy: 1917/2017
International Institute of Political Murder i Schaubühne
w Berlinie: Sturm auf den Reichstag, reż. Milo Rau;
Schaubühne w Berlinie: Lenin, reż. Milo Rau
FESTIWALE
122 Katarzyna Wielechowska. Otwieranie przestrzeni
Festiwal szwalnia.DOK2 w Łodzi
TEATR W KSIĄŻKACH
124 Dobrochna Ratajczakowa. Ogród o rozwidlających się
ścieżkach
Ewa Bal, Lokalność i mobilność kulturowa teatru. Śladami
Arlekina i Pulcinelli, Kraków 2017
126 Anna R. Burzyńska. Permanentna rewolucja kulturalna
Bryce Lease, After ’89. Polish Theatre and the Political, Manchester 2016