Inna scena. Koniec męskości? Konstrukcje męskiej tożsamości w polskim dramacie i teatrze...

red.: Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-931155-6-3
Rok wydania: 2011
Seria wydawnicza: Inna Scena
Format: 170 x 260
Liczba stron: 251

Czwarty tom z serii Inna Scena, poświęconej kwestiom tożsamości płci, seksualności i cielesności w polskim teatrze. Nie proklamuje on „końca męskości”, ale stawia pytania o to, czy destabilizacja jej tradycyjnej koncepcji, z jaką mamy współcześnie do czynienia, może doprowadzić do zmiany patriarchalnego paradygmatu.

Czytaj więcej

40,00 zł

więcej mniej

Tom Koniec męskości? przynosi wybór tekstów wygłoszonych na czwartej konferencji z cyklu „Inna Scena”, która miała miejsce w Warszawie w dniach 2–3 kwietnia 2009.

Nie proklamuje on „końca męskości”, ale stawia pytania o to, czy destabilizacja jej tradycyjnej koncepcji, z jaką mamy współcześnie do czynienia, może doprowadzić do zmiany patriarchalnego paradygmatu. Czy zachodnia kultura, zbudowana wokół wartości uznanych za męskie i przyznająca białym, heteroseksualnym mężczyzną uprzywilejowaną pozycję, ulega dziś zasadniczej transformacji, czy jedynie powierzchownej korekcie?

Zamieszczone w tomie teksty pokazują, jak proces owej rozbiórki społeczno-kulturowego porządku manifestuje się na scenie. Ujawniają teatralne oblicza kryzysu męskości. Wskazują paradoksalność systemu męskiej dominacji, który okazuje się opresyjny zarówno wobec podmiotów oznaczonych jako męskie, jak i kobiece czy inne. Nie rozstrzygają jednak ostatecznie, czy teatralny barometr wskazuje na rzeczywiste przesilenie, czy ujawnia jedynie jałowy bieg kultury, zakleszczonej w trybach patriarchalnego perpetuum mobile.

Spis treści

Agata Adamiecka-Sitek Koniec męskości?

Jacek Kochanowski Okaleczeni.Męskość w perspektywie queer

Katarzyna Czeczot Grać Konrada. Inscenizacje płciw „Aktorach prowincjonalnych” Agnieszki Holland

Jędrzej Wijas Upadek w imię honoru.O „Horsztyńskim” Juliusza Słowackiego

Dariusz Kosiński Józef Dulski, czyli jak znikają mężczyźni

Paweł Dybel „Mogę być nawet twoim tatusiem, chociaż nie cierpię dzieci.” Degradacja figur ojcowskich w dramatach i powieściach Witkacego

Łucja Iwanczewska „Mydło po tobie”.Mężczyźni w dramatach Stanisława Grochowiaka

Monika Żółkoś Polski Genet?O męskich fantazjachw dramatach Ireneusza Iredyńskiego

Zbigniew Majchrowski „Rząd nagich dusz”

Dorota Piwowarska Między uzurpacją a obnażeniem.Męski podmiot według Szajny

Agata Adamiecka-Sitek Patriarchat bezpotomny.Oresteja” w reżyserii Jana Klaty

Monika Kwaśniewska Kryzys męskości w „Szewcach” u bram w reżyserii Jana Klaty

Jagoda Hernik Spalińska „Padam zawsze bokiem, nigdy na twarz”

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska Kres męskości

Ewa Toniak Masochistyczny spektakl.O męskości we wczesnych pracach Zofii Kulik

Karolina Legucka Pole walki.Męskość na „Placu Broni” według Michała Zadary

Halina Waszkiel O tym, jak Miś wyrasta na Tygrysaw polskim teatrze lalek

Piotr Morawski Ciało boskie, ciało męskie: teatr i kaźń w teatrze misteryjnym

Indeks osób

Klienci kupili również